Sponsored Link

Sunday, March 29, 2015

Pengajaran Hari Ini: Ilmu


Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum... 

Semoga hari ni lebih baik dari semalam bagi pengembara jalanan ini :)

Hari ini penulis ingin kongsikan betapa berharganya ilmu biar sekecil mana pun apatah lagi jika ilmu yang besar.

Apa yang betul melekat dikepala saya dan apa yang saya belajar hari ini ialah, ILMU jika tidak diamalkan biar sebesar zarah pun akan hilang begitu sahaja, ia akan menjadi sia-sia, apatah lagi ilmu yang sebesar gunung.

Hari ini saya hampir menjadi hilang arah, memikirkan apa silap saya bila tidak boleh melakukan sesuatu, sebab apa, kenapa, adakah diri ini terlalu bodoh atau sudah terlalu tua?

Namun jika kita focus dan bersungguh berdoa dan ikhlas pada Allah s.w.t ilmu yang hilang itu akan datang kembali.

Kehilangan sesuatu ilmu membuatkan diri ini sebagai hamba begitu rasa kerdil sekali,yang kita sebenarnya tiada apa-apa tanpa bantuan dan kekuasaan Allah. Dan sungguh waktu itulah kita rasa nikmatnya dengan sujud syukur.

Sungguh benarlah ia boleh datang kembali dengan tiba-tiba juga hilang dengan tiba-tiba. Benarlah Kuasa Allah #kunfayakun#

Sujud syukur kerana gembira.

Ilmu yang kita dapati boleh diingati sampai bila-bila namun ia jugak boleh hilang dengan tiba-tiba dengan sekelip mata. Ia datang dan pergi tanpa diduga.

Jadi, ingin saya nyatakan amalkan ilmu yang ada didalam hati dan minda,hargailah ia dengan ikhlas dan kerana Allah s.w.t tak kira sekecil mana pun Ilmu itu apatah lagi ilmu yang besar faedahnya.

Jangan jadikan ia sia-sia...wallahu'allambissawab.

P/s: Jika pembaca yg dikasihi membaca penulisan ssemalam, diri yang kerdil ini ingin memohon maaf, kerana terlalu ikut emosi, penulis akui kadang kala dibutakan emosi, namun disinilah tempat penulis meluahkan rasa yang kadangkala tidak mampu diluahkan dengan siapa-siapa ^^. Hari ini Alhamdulillah lebih baik dari semalam :)

My blog is my therapy as always ^^.

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

untitled


again again...over again again...

the best thing is i know i could just let it go....

and i know i can heal my heart back..but just so tired now...

so tired being fool again...

angry because i let myself be this way...

every time i let my self trust again...

n this time i know its hard gonna so hard......

there's no good people just lies......just liessssss

no trust no cry!!!


Because I Miss You More Today


It’s because I miss you more today
Are you doing well, are you still the same?
Don’t worry too much, I’m just a little bit not over you
It’s because of the rain and I feel moody
So I thought of you
Will you come back? Will you come back?
One heart fluttering night
I waited all night in a dark room
I waited and waited for you and I cried a lot
Because I know it won’t work even if we meet again
I waited and waited for you
I really hate you so much
But I hate myself for still crying and laughing because of you alone
It’s because I miss you more today
More because the wind feels cool and the weather is nice
If time passes a little, will I be able to see you once more?
If you meet someone good and become happy
Will you forget me?
The more I think that it’s over
I miss you so much that
I waited and waited for you and I cried a lot
Because I know it won’t work even if we meet again
I waited and waited for you
I really hate you so much
But I hate myself for still crying and laughing because of you alone
I miss you, I miss you
I cried a lot
Because no matter how much I try, you won’t come
But still, if I wait for you, if I keep longing for you
Maybe you’ll look at me once more
So I wait for you
It’s because I miss you more today



p/s: its a translation of korean songs by Davichi called because i missed you even more today

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Saturday, March 28, 2015

This heart..hati ini

Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum... 

Walaupun sudah ada beberapa kali kamu kena, kamu masih belum belajar?

Hati, hati seorang wanita...sungguh lemah dalam pada yang sama sangat kuat...

masih belum belajar dari perkara-perkara yang lepas...

masih bersikap optimis seperti biasa...

masih mengharap pada yang indah sahaja...

masih suka mendamba pada yang tidak suka...

masih percaya pada yang main-main sahaja...

masih percaya pada yang baik-baik sahaja...

Tak salah bukan?

p/s: Aku? ini adalah aku...

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Friday, March 27, 2015

Terlupa

Baru pagi tadi teringat Ya Allah macam mane boleh lupa...banyak dosa...ade pintu rezeki nak dibukakn pun boleh lupe..ya Allah ya Allah...

Saturday, March 21, 2015

Petikan Kata: Menggembara


Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum... 



The traveler sees what he sees, the tourist sees what he has come to see.

 ~Gilbert K. Chesterton~


Dengan erti kata lain, pengembara adalah pelancong tetapi pelancong tidak semestinya adalah seorang pengembara...pembaca faham tak maksud saya ^^?

hmm sama tak apa yang saya maksudkan dengan petikan diatas...^^

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Friday, March 13, 2015

the saddest part

Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum... 

when people told that they love you but they don't mean it.

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Sunday, March 08, 2015

Song of the week: Assalamualaikum by Faizal Tahir

Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum...

Suka lagu ni..hmm mesej nya bernas....Anda suka?..ngeee...ikut selera masing-masing2 lah




Nana nanananana, nana nanananana
Nana nanananana x 2

Apa yang ku lihat ini
Mengapa hanya video bunuh sana sini
Di kaca TV, dalam internet, di FB
Hanya darah dan air mata
Ramai yang hina agamaku
Terasa bakar di jiwaku
Can’t believe there are people like this
Can’t believe we are living like this

Apa kita hanya terima sahaja?

Assalamualaikum dunia, bangunlah semua
Lihatlah pada diri kita, semua serupa
Damailah manusia, kita bersaudara
Assalamualaikum dunia x2


Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum x2

Warna kulit, kaum, asal usul
Jangan menilai hanya pada rupa
Adakah matamu mengatasi akalmu?
Satu untuk semua (satu untuk semua)
Semua untuk satu (semua untuk satu)
I believe we are better than this
We could all be better than this

Apa kita hanya berdiam sahaja?

Assalamualaikum dunia, bangunlah semua
Lihatlah pada diri kita, semua serupa
Damailah manusia, kita bersaudara
Assalamualaikum dunia
Assalamualaikum

Dengar aku, dengarku selalu bersalah
Selalu terleka dan ku sedari semua
Ampuniku, ampuniku yang berdosa
Ku berubah hari ini untuk kamu

Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum x 2

Ooo… Assalamualaikum dunia
Bangunlah semua
Damailah, damailah manusia
Kita bersaudara
Assalamualaikum dunia
Assalamualaikum dunia

Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum
(Damailah manusia, kita bersaudara)

Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum dunia
Damailah pada kamu semua

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Saturday, March 07, 2015

Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum...

I got a feeling that i am gonna be hurt again...

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Friday, March 06, 2015

HD (hemodialisis) & PD (Peritoneal dialysis)

Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum... 

Para pembaca yang dikasihi sekalian saya terpanggil untuk memberi sedikit info tentang perkara ini sebab ada sis yang bertanya dengan perbezaan antara kedua rawatan dialisis ini melalui post saya sebelum ini, jika para pembaca ingin tahu boleh click di sini.

Tidak sangka saya akan postkan lagi tentang topic ini.

Semasa saya mencari info tentang dialisis adalah kerana arwah ayah (encik saya), tetapi arwah ayah tidak sempat pun untuk menggunakan dialisis, sebab Allah lebih sayangkan dia :). Jadi saya tidak dapat melalui atau mempunyai pengalaman didalam kedua-dua rawatan ini.

Sis bertanya rawatan mana yang lebih baik tidak mampu saya menjawab kerana saya bukanlah doktor. Lebih baik sis dapatkan nasihat dari yang lebih tahu. :). Hmm tapi terima kasih sis, sis membuatkan saya semangat tuk menulis dan mencari maklumat tentang dialisis. Melalui pembacaan saya dapati kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kelemahan dan juga ia bergantung kepada tahap kesihatan buah pinggang pesakit. semoga info yang saya kongsikan dapat menolong sis dan pembaca sekalian, jika tidak banyak mungkin sedikit. ^_^

Hemodialisis (HD) dan dialisis peritonea (PD) adalah kedua-duanya kaedah rawatan menapis bahan buangan daripada badan pesakit apabila buah pinggang tidak lagi dapat berbuat demikian. Perbezaan kaedah rawatan sis dan pembaca boleh refer post saya sebelum ini. Klik di sini.

Dan PD mempunyai dua kaedah iaitu Continuous Ambulatory Peritoneal Dialysis (CAPD) dan Continuous Cycling Peritoneal Dialysis (CCPD). Di sini saya hanya menggunakan singkatan PD supaya agak senang.

Ada dua perbezaan ketara yang saya boleh katakan diantara HD dan DP. Perbezaan pertama antara HD dan PD ialah hemodialisis adalah untuk pesakit yang masih mempunyai beberapa fungsi buah pinggang kiri. 

Sedangkan PD adalah untuk pesakit yang mempunyai buah pinggang yang tidak berfungsi (kidney failure) dan sedang menunggu pemindahan buah pinggang (Kidney transplant).

Manakala perbezaan yang kedua adalah dari segi penapisan sisa. HD penapisan sisanya berlaku di mesin, manakala PD, penapisan yang berlaku dalam bahagian abdomen pesakit.

Kelebihan dan kelemahan Hemodialisis (click pada link untuk artikel asal)

1. Kelebihan
  • kebiasaannya dilakukan oleh professional kesihatan yang sudah terlatih yang boleh dirujuk apabila berlaku apa-apa masalah.
  • pesakit dapat berjumpa dengan pesakit-pesakit lain untuk sokongan emosi, proses HD biasanya lama dan sangat meletihkan. Pesakit dan ahli keluarga pesakit boleh berkongsi emosi dan masalah bersama kerana mereka lebih memahami.
  • tidak perlu keseorangan bila melakukan dialisis seperti PD.
  • dalam satu segi ia menjimatkan masa dalam sehari dan hari dalam seminggu.
  • Jika pesakit memilih untuk Home hemodialysis, pesakit boleh memilih bila, dimana dan berapa lama.
2. Kelemahan
  • Pada hari rawatan pesakit memang akan berasa keletihan
  • Ia boleh menyebabkan masalah seperti tekanan darah rendah dan darah beku dalam akses dialisis .
  • Ia meningkatkan risiko pesakit mendapatkan jangkitan kuman pada aliran darah.
  • Manakala jika pesakit memilih Home hemodialisis, anda dan rakan atau ahli keluargamemerlukan latihan untuk mengendali HD. Selain daripada itu ia juga memerlukan perubahan yang tertentu di rumah anda.
Kelebihan dan kelemahan Peritoneal Dialysis (PD)

1. Kelebihan
  • Ia memberikan pesakit lebih banyak kebebasan daripada hemodialisis. Ia boleh dilak-ukan di rumah atau di mana-mana tempat yang bersih. Pesakit boleh melakukannya apabila mereka mengembara. Pesakit mungkin boleh melakukannya ketika mereka sedang tidur. Dan pesakit boleh melakukannya sendiri.
  • Rawatan ini tidak memerlukan banyak sekatan makanan dan cecair seperti hemodialisis
  • Ia juga tidak memerlukan jarum.
2. Kelemahan

  • Prosedure rawatan PD mungkin agak susah bagi sesetengah pesakit, jika mereka melakukan kesilapan ia mungkin merbahaya.
  • Ia juga boleh meningkatkan risiko jangkitan kuman pada selaput perut (line belly), penyakit yang dipanggil peritonitis.

Ingin saya tegaskan disini, post yang ditulis bukanlah berdasarkan pengalaman dan pengetahuan saya sendiri cuma serba sedikit dari maklumat yang saya jumpa dan bacaan saya di laman web. Semoga ia boleh membantu saudara dan saudari yang mencari maklumat tentang dialisis. ^_^

1. Laman pertama di sini.
2. Laman kedua di sini.
3. Laman ketiga di sini.
4. Laman ke empat di sini.
.
Akhirul kalam Penulis ingin mengucapkan World kidney day yang akan disambut pada 12th March 2015 nanti dengan ini penulis menyeru jangan lupa minum air kosong setiap hari untuk meraikan buah pinggan kita yang sihat. Alhamdulillah jangan sia-siakan nikmat Allah beri, jaga kesihatan agar kita mampu untuk beribadah dan melakukan amalan fardu kifayah kita. ^_^ 
Promosi kesihatan dari world kidney organiation


Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Selamat Pagi Jumaat March 2015, 6 bersamaan 15 Jamadil Awal 1436



Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum... 

Sobahul khair para pembaca sekalian, masih ramai yang diulit mimpi atau sudah ramai bangun untuk bersiap sedia untuk menghadapi hari ini seterusnya.

Alhamdulillah kita masih bernafas dan masih diberi peluang oleh Allah s.w.t pada hari ini. Semoga saya dan para pembaca tidak akan mensia-siakan kasih sayang dan rahmat Nya pada kita semua pada hari ini.

Kalau saudara saudari sudah bangun, bukalah tingkap jenguk ke langit, Subhan Allah cantiknya bulan, terang dan bulat, sungguh cantik!!!

Ambik masa dan renung didalam hati, muhasabah diri adakah kita hamba yang juga menyayangi tuhan Nya atau kah kita hanya mensia-siakan...


Salam pagi jumaat, penghulu segala hari...

Akhirul Kalam dari pengembara jalanan...moga-moga hari ini lebih baik dari semalam untuk kita semua Insya Allah.


Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Monday, March 02, 2015

Sunday, March 01, 2015

Song of the week: Fix you ~Coldplay~ lyrics




Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum... 


When you try your best, but you don't succeed
When you get what you want, but not what you need
When you feel so tired, but you can't sleep
Stuck in reverse

And the tears come streaming down your face
When you lose something you can't replace
When you love someone, but it goes to waste

Could it be worse?

Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you

And high up above or down below
When you're too in love to let it go
But if you never try you'll never know
Just what you're worth

Lights will guide you home
And ignite your bones
And I will try to fix you

Tears stream down your face
When you lose something you cannot replace
Tears stream down your face

And I...

Tears stream down your face
I promise you I will learn from my mistakes
Tears stream down your face
And I...

Lights will guide you home
And ignite your bones

And I will try to fix you


P/s: I need to make me fix myself...Can I? My mind, my heart, my soul? 
Ya Allah....Ya Allah...Ya Allah

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Bulan ke tiga bagi tahun 2015 sudah sampai, March is here!

Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum... 



Do I need to say more, I have to make sure my plans in March will go smoothly as it is related to my plans in April 2015 :)))....



Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

My Babbling

Advice (31) Akhlak (42) Al-Quran (25) Allah (20) Awal Muharam (9) Belief (14) Books (41) Brain Food (16) Characteristics (29) Critical Thinking (26) Dakwah (88) Death (20) Dialogues (19) Doa (19) Dua' (14) Education (54) Family (35) Father (11) Friendship (30) Hadith (20) Health (57) Jokes (87) Knowledge (76) Life (90) Love (77) Lyrics (127) Man (33) Marriage (67) Motherhood (11) Motivation (76) My Reading (42) My Stories (223) Parents (14) Personality (19) Poem (45) Prayer (15) Prophet Muhammad s.a.w (15) Qoutes (79) Ramadhan (14) Real Life Story (15) Relationship (23) Religion (46) Sarcasm (18) Sarcastic (14) Short Story (76) Song (28) Tarbiyah (120) Tazkirah (109) Think out of the box (22) Where To Eat (7) Where to Go (3) Woman (56) Words (34) Work (14)