Sponsored Link

Saturday, November 02, 2013

Menjaga orang yang sakit.

Auzubillahi minas syaitanir rajim Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum... 




Penulis: Pernahkah saudara atau saudari menjaga orang sakit?

Dan pembaca pun berkata...ish tentulah....:D...hmm...betul ke?

Ya menjaga orang sakit di hospital atau di rumah...

Orang yang sakit selalunya suka marah dan agak kurang sabar, dan ada pelbagai karenah kan?

Sungguh memang memerlukan kesabaran yang amat tinggi...

Kadang kala malu, emak masa menjaga arwah ayah tidak pernah sekali saya dengar dia mengeluh...

Sedangkan saya...hmm...masih perlu banyak bersabar, perlu banyak belajar....

perlu lebih jadi prihatin....

dulu saya fikir saya seorang yang sangat sabar...hehe nampaknya bukan....tidak mengapa....saya hanya mencuba.....

empat lima hari lepas saya menjaga orang sakit di hospital...kasihan, nampaknya abang saya lebih bertuah kerana ahli-ahli keluarga masih ambil berat....

namun pabila saya lihat sekitar, ada pesakit yang berhari2 dibiarkan tanpa yng melawat.....kasihannya...

Pesakit 1: Nak, tolong ambilkan sudu, dah seharian pakcik tak makan...
Pesakit 2: Saya taknak doktor cek, taknak bedah nanti ada jarum akan tertinggal...
Pesakit 3: Diam tanpa kata2....namun di mata ada air mengalir menahan sakit, kdangkala 
               terdengar dia mengerang kesakitan, tanpa orang menemani...

Sungguh kasihan, melihat mereka...semoga Allah menyembuhkan mereka dan abang saya...

Semoga sakit yang kita terima di dunia ini menjadi kifarah (penghapus) dosa-dosa yang telah kita lakukan di dunia ini...Insya Allah....

Ya sakit, walaupun sakit, kita masih perlu bersyukur pada Allah...^_^

Wassalam...


Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida: Komen anda sangat dialu-alukan dan dihargai :)

My Babbling

Advice (32) Akhlak (42) Al-Quran (25) Allah (20) Awal Muharam (9) Belief (15) Books (41) Brain Food (16) Characteristics (29) Critical Thinking (26) Dakwah (88) Death (20) Dialogues (19) Doa (19) Dua' (14) Education (54) Family (35) Father (11) Friendship (30) Hadith (20) Health (57) Jokes (87) Knowledge (76) Life (90) Love (77) Lyrics (127) Man (33) Marriage (67) Motherhood (11) Motivation (77) My Reading (42) My Stories (224) Parents (14) Personality (19) Poem (45) Prayer (15) Prophet Muhammad s.a.w (15) Qoutes (79) Ramadhan (14) Real Life Story (16) Relationship (23) Religion (46) Sarcasm (18) Sarcastic (14) Short Story (76) Song (28) Tarbiyah (120) Tazkirah (109) Think out of the box (22) Where To Eat (7) Where to Go (3) Woman (56) Words (34) Work (14)