Sponsored Link

Sunday, August 28, 2005

Just remember…old memories :)

When I read this lyrics it refresh my memories when I was in high school…
such a rebellious teenage…
always think people are against me…envious,
unthankful..poor my parents…
well I change a lot since left high school
the wisdom of being older is that u became much wiser, more mature, more bolder.
I learn from mistake…u be much more empathy to other people…less "jualikan"…

Welcome To My Life

Do you ever feel like breaking down?
Do you ever feel out of place?
Like somehow you just don’t belong
And no one understands you
Do you ever wanna run away?
Do you lock yourself in your room?
With the radio on turned up so loud
That no one hears you screaming
No you don’t know what it’s like
When nothing feels all right
You don’t know what it’s like
To be like me
To be hurt
To feel lost
To be left out in the dark
To be kicked when you’re down
To feel like you’ve been pushed around
To be on the edge of breaking down
And no one’s there to save you
No you don’t know what it’s like
Welcome to my life
Do you wanna be somebody else?
Are you sick of feeling so left out?
Are you desperate to find something more?
Before your life is over
Are you stuck inside a world you hate?
Are you sick of everyone around?
With their big fake smiles and stupid lies
While deep inside you’re bleeding
No you don’t know what it’s like
When nothing feels all right
You don’t know what it’s like
To be like me
To be hurt
To feel lost
To be left out in the dark
To be kicked when you’re down
To feel like you’ve been pushed around
To be on the edge of breaking down
And no one’s there to save you
No you don’t know what it’s like
Welcome to my life
No one ever lied straight to your face
And no one ever stabbed you in the back
You might think I’m happy but I’m not gonna be okay
Everybody always gave you what you wanted
You never had to work it was always there
You don’t know what it’s like, what it’s like
To be hurt
To feel lost
To be left out in the dark
To be kicked when you’re down
To feel like you’ve been pushed around
To be on the edge of breaking down
And no one’s there to save you
No you don’t know what it’s like (what it’s like)
To be hurt
To feel lost
To be left out in the dark
To be kicked when you’re down
To feel like you’ve been pushed around
To be on the edge of breaking down
And no one’s there to save you
No you don’t know what it’s like
Welcome to my life
Welcome to my life
Welcome to my life
TO BE OR NOT BE…

9 Mimpi Nabi Muhammad SAW

9 Mimpi Nabi Muhammad SAW


Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, Nabi Muhammad saw bersabda:


"Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan........"


1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatang oleh malaikatul maut dengan keadaan yg amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.


2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.


3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab,tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.


5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga dihalang dari meminumnya,ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadan gelap gelita disekelilingnya,sedangkan dia sendiri di dalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang-menderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidakpun membalas bicaranya,maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUH-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya,lalu berbicara mereka dengannya.


9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukanya,maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KERANA ALLAH SWT lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

BERSABDA RASULULLAH SAW,

"SAMPAIKANLAH PESANANKU KEPADA UMATKU YANG LAIN WALAUPUN DENGAN SEPOTONG AYAT"

Wasalam

ENAM PESANAN KHUSUS UNTUK WANITA

Bismillahir Rahmaa Nir Raheem...

Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.

teruskan membaca .......

ENAM PESANAN KHUSUS UNTUK WANITA
oleh ulama muktabar

1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun jika tidak dapat solat, kena duduk atas tikar sembahyang supaya anak tidak lihat kita meninggal solat.

2. Hidupkan Bacaan Hadis Nabi saw di rumah dengan keluarga. Dianjur baca Hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah zaman Nabi saw sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya 8 ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab Mu pada hari ini."

4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar anak-anak dari kecil bermula dengan doa-doa masnun. Iaitu doa seharian Nabi saw saperti doa tidur, bangun tidur, makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak membebankan suami. Setiap hari malaikat akan menghantar 500 jambangan bunga dari syurga untuk wanita yg hidup sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadi zikir mohon keampunan kepada Allah swt atas wanita tersebut.

6. Galak suami untuk bermujahadah atas Agama Allah. Seorang isteri yg menggalakan suaminya untuk solat berjemaah di Masjid/Surau akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri.

Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini bermanfaat. Muzakarahlah bersama teman wanita lain supaya hakikat amalan ini masuk dalam hati kita dan mudah nak amalkan.

Semoga mendapat manafaat.

Wasalam

Selalu yang terjadi...masa cinta...^_^

 selalu yg terjadi....
 CINTA : 
 (sebelum kahwin)
 C = cubit kiri, kanan rasa.
 I  = impian indah ibarat syurga.
 N = nikah impian utama.
 T = taat setia membawa bahagia.
 A = awal dan akhir bersama-sama
 
(selepas kahwin)
 C = cuka yang dituang pada luka.
 I = iblis yang merosak minda.
 N = nafsu semata-mata.
 T = tuba yang dibalas semula.
 A = api dalam neraka.

 KASIH :
 (sebelum kahwin)
 K = kongsi semua suka duka.
 A = abang adik, sayang manja.
 S = sumpah janji di bibir sentiasa.
 I = istana bahagia dah dicipta.
 H = hatiku hatimu jua.
 (selepas kahwin)
 K = kaki tangan naik kat kepala.
 A = habuk pun tara, nak makan apa??
 S = simpati langsung tak ada.
 I = ironi membakar jiwa.
 H = hidup mati sama je.

 SAYANG :
 (sebelum kahwin)

 S = sikit-sikit SORRY, sikit-sikit SORRY, mengada!
 A = asal free mesti nak jumpa.
 Y = you lap me, I lap you!
 A = apa saja sanggup diduga.
 N = nak itu, nak ini... mesti dapat.
 G = gula-gula, coklat, teddy bear hadiah utama.

 (selepas kahwin)
 S = salah sikit kiamat dunia.
 A = air tak sedap, basahlah mata.
 Y = yang betul dia je.  A = ada takde, bagi anak reti la.  N = nak dilawan, digelar derhaka.  G = gaduh sampai lebam muka.

  HATI :
 (sebelum kahwin)
 H = hanya dikau yang daku cinta.
 A = air paip pun manis macam gula.
 T = tak jumpa sehari boleh jadi gila.
 I = igauan indah tak terkira.

 (selepas kahwin)
 H = hantu jembalang lagi sempurna.
 A = air mata jadi teman setia.
 T = tempat mengadu dah tak ada.
 I = ikut hati mati, ikut rasa binasa... nak buat
 macam mana?
 
 tetapi yg seharusnya ialah...
 
 C-Cinta sebelum berkahwin, biar sederhana, tak melanggar batas agama
 I-Impian rumahtangga dirancangkan bersama (bkn praktikal seblm nikah)
 N-Nikah didahulukan pembuka gerbang kebahagiaan
 T-Timang cahaya mata sbg pengikat kasih sayang
 A-Amalkan perintah Tuhan, Insyaallah bahagia membawa ke syurga.

 K-Kasih berputik dikala pertunangan diikat
 A-Akad dilafaz cinta berbunga
 S-Suami disanjung-tinggi
 I-Isteri disayangi
 H-Harumlah kasih sepanjang zaman

 S-Sayangkan Isteri kasihkan suami
 A-Ada masalah, dibincangkan bersama
 Y-Yang ringan sama dijinjing, berat sama dipikul
 A-Amalkan hidup bertoleransi
 N-Nak kekalkan bahagia, itu usaha bersama
 G-Gaduh sesekali tu perkara biasa

 H-Hati suami mesti dijaga
 A-Apatah lagi hati isteri yang mudah tersentuh
 T-Tanggung-jawab dipikul bersama
 I-Isteri tak makan hati, suamipun tak cari ganti

Saturday, August 27, 2005

izinkan aku mencintai setulusnya.



Salamualaikum...
Tuhanku,
Aku masih ingat, saat pertama dulu aku belajar mencintaiMu
Lembar demi lembar kitab kupelajari
Untai demi untai kata para ustadz kuresapi
Tentang cinta para nabi
Tentang kasih para sahabat
Tentang mahabbah para sufi
Tentang kerinduan para syuhada
Lalu kutanam di jiwa dalam-dalam
Kutumbuhkan dalam mimpi-mimpi dan idealisme yang mengawang di awan

Tapi Rabbii,
Berbilang detik, menit, jam, hari, pekan, bulan dan kemudian tahun berlalu
Aku berusaha mencintaiMu dengan cinta yang paling utama, tapi
Aku masih juga tak menemukan cinta tertinggi untukMu
Aku makin merasakan gelisahku membadai
Dalam cita yang mengawang
Sedang kakiku mengambang, tiada menjejak bumi
Hingga aku terhempas dalam jurang
Dan kegelapan

Wahai Ilahi,

Renungan bersama....mengenai cinta


Assalamualaikum,
sekadar pembacaan ringan untuk sahabat-sahabat sekalian :


Ikuti diskusi seorang remaja matrikulasi dengan seorang pensyarah dalam mengupas persoalan yang amat releven dengan situasi kita sebagai remaja yang hakikatnya masih mentah,jahil dan perlu dibimbing dalam menghadapi jaringan perangkap dan tipudaya syaitan laknatullah. Semoga risalah ini bermanfaat kepada kita semua


* Kami tidak berzina!

Maaf,saya tidak menuduh awak berzina tetapi awak menghampiri zina


* Kami hanya berbual-bual, berbincang, bertanya khabar,minum-minum! ...adakah itu menghampiri zina

Ya,perbuatan ini menjerumus pelakunya ke lembah perzinaan


* Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat ke arah itu.
Hari ini,ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yang mengena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu nenek moyang kita yang pertama,Adam dan Hawa. Jangan pula lupa. Siapalah kita berbanding Adam dan Hawa? Ia ada lebih 1001 cara. Ingat pesanan Rasullullah : Janganlah engkau bersendirian dangan seorang wanita kecuali ketiganya adalah syaitan(Tabrani). Syaitan akan menghembus perasaan berahi, Kita lemah untuk menghadapi tipu daya iblis


* Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada penzinaan. Ada orang bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja. Tak pernah bersua muka pun!
Betul. Itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka, tapi perasaan pasti bergelora. Lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu
boleh membawa kepada penzinaan akhirnya?


* Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itupun zina juga ke?

Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya,ada zina betul,ada zina tangan( berpegang-pegangan),ada zina mata(melihat kekasihnya dengan perasaan berahi). Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang dinyatakan oleh
Rasulullah:

Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kakinya juga berzina dan zinanya adalah berjalan (menuju ke tempat pertemuan). Mulut juga berzina dan zinanya ialah ciuman (Muslim dan Abu Daud)

Sebenarnya jalan dan lorong menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang boleh membawa kepada penzinaan


* Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!
Berdiskusi pelajaran,betul ke?Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit dalam hati hamba-hambanya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun,kalau tak diberkati Allah,kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup tidak bahagia,akhirat lebihlah lagi. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu.
Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ini akan ditulis ibadat oleh malaikat Raqib dan Atiq?


* Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni study group.

Study group...?nampak macam lain macam saja. Manja,senyum memanjang,tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana-mana pun berdua. Kalau ye pun,carilah study group ramai-ramai sedikit. Kalau duduk berdua-dua macam ini..betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran,yang lain tu banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!


* Tidaklah. Sungguh berbincang pelajaran

Baik sungguh awak berdua. Takkan awak berdua tak perasan apa-apa?Awak
kurang sihat ke? Ingat,kita bukan malaikat,tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu,ada keinginan. Itulah manusia


* Kami sama-sama belajar,study group,saling memberi semangat dan motivasi

Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis. Ingat banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan,tidak terganggu,dapat berkat dan rahmat pula


* Takkanlah tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk
bercinta? Adakah Islam membunuh terus naluri cinta?

Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri tidak wujud pada diri seseorang,tak normal namanya. Islam bukan datang untuk membunuh naluri dan keinginan itu. Tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan oleh para paderi
atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat pada nalurinya. Jangan jadi malaikat!
kerana Allah ciptakan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri nafsu.


* Tentu ada cinta secara Islam
Cinta secara Islam hanya satu iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul; cinta lepas kahwin. Itulah cinta sakral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita,Islam. Apabila Islam melarang sesuatu perkara,tentulah ia digantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Kalau ia melarang cinta antara lelaki dan wanita sebelum kahwin,ia membawa kepada sesuatu sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan. Sabda Rasulullah:

Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah (Ibni Majah)

Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia


* Kalau begitu,cinta semua menghampiri kepada penzinaan?
Ya kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat,rindu. Kemudian aturkan pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab,dah berani pegang tangan,duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan,sekarang macam pengantin baru. Bukankah mereka semakin hampir dan dekat dengan penzinaan?Penghujung jalan cinta adalah penzinaan dan kesengsaraan. Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun!


* Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat,tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.

Allah menciptakan manusia. Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya diri menjauhi perkara yang ditegah. Takut manusia kecundang


* Jadi manusia itu tak tahan diuji?
Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa,sejak awal penciptaan manusia,Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak tahan dengan ujian walaupun kecil. Allah takdirkan satu peristiwauntuk iktibar manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah Khuldi dalam syurga. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh itu
Allah berpesan pada Adam dan Hawa,jangan hampiri pokok Khuldi. Firman Allah:

Wahai Adam!Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya,apa sahaja yang kamu berdua sukai dan jangan hampiri pokok ini,(Jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim (Al-A'araf:ayat 19)

Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah Khuldi. Tetapi Allah tahu sifat dan kelemahan Adam dan Hawa. Jika menghampiri perkara yang ditegah,takut nanti mereka akan memakannya kerana mereka tidak dapat mengawal diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah zina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan dengan godaan penzinaan,kedua-duanya kecundang. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.


* Tetapi cinta lepas kawin banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenali hati budi pasangan sebelum membuat keputusan sebelum berkahwin.
Boleh percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta?Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. Masing-masing akan berlakon dengan watak yang terbaik. Penyayang,penyabar,pemurah dan pelbagai lagi. Masa bercinta adalah alam lakonan semata-mata. Masa bercinta,merajuk ada yang akan pujuk. Jangan haraplah lepas kawin bila merajuk ada
yang memujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta,dia seorang yang amat penyayang,penyabar,sabar tunggu pasangan terlambat berjam-jam. Tapi bila dah kahwin,lewat 5 minit dah kena tengking. Jadi,perwatakan masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan yang hipokrit.


* Percayalah kami bercinta demi merancang kebahagian hidup nanti
Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hambanya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang akan menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu jika jalan mencapainya tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan cinta sebegini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai, cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah memulakannya pun sudah canggung. Bagaimana kesudahannya?


* Tanya sikit...adik angkat,kakak angkat,abang angkat boleh ke? ganti bercinta
Semua itu adalah perangkap syaitan. Hakikatnya sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tapi isinya sama. Adik,abang,kakak angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dalam budaya "angkat" ini sebenarnya telah masuk ke dalam
perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan


* Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?
Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh pencipta manusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala bagi orang yang menjaga diri,tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran maruah atau tidak ditentukan oleh Allah.


* Adakah orang yang bercinta hilang maruah?
Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka sedang menghampiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orangyang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orang yang beriman. Allah berfirman:

Lelaki yang berzina(lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula(lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah an-Nur: Ayat 3)

Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan.


* Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang
pernah bercinta juga?
Itulah pasangan yang layak untuk dirinya kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik


* Kami telah berjanji untuk sehidup semati
Apa yang ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu,sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.


* Jadi perempuan yang bercinta jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?
Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang 'second hand' sedangkan barang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta di show room; display only. Tapi ada yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goring dan segelas air sirap bandung,bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya


* Masihkan ada orang yang tidak bercinta pada zaman ini?

Ya,masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah:

Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya daripada melakukan zina)...Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar(Al-Ahzab: ayat 35)


* Bagaimana kami?
Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon keampunan dariMya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya


* Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha
Taubat yang murni. Taubat yang sebenar-benarnya. Taubat yang memenuhi 3
syarat:

1. tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini

2. menyesal. Menginsafi diri atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan

3. berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah setelah ijap Kabul

Ya Allah. Hambamu telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini. Sesungguhnya engkau Maha Pengampun dan Maha Penerima Taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan kepadaku perasaaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jagaku sedari kecil dengan kasih saying. Mengapa kucurahkan kasihku kepada orang lain. Oh
Tuhan, hambamu yang berdosa...

Amin, Ya Rabb. Moga Allah terima taubatmu


* Kita berpisah kerana Allah. Kalau ada jodoh tidak kemana.
Ya Allah,bantulah mereka. Kini mereka datang kepintu-Mu mencari redha-Mu. Terimalah taubat mereka


wallahu alam

Thursday, August 25, 2005

Our Sins after We Repent from Them

The Qur’ân and Sunnah speak frequently and emphatically about the fact that a worshipper who repents and asks forgiveness for his sins will be forgiven and will not be asked about those sins again. In fact, Allah tells us that those sins will be exchanged for good deeds.

Allah says: "Except those who repent and believe and work righteous deeds, for them Allah will change their evil deeds to good deeds, and Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful." [Sûrah al-Furqân: 70]

Ibn Kathîr discusses the issue of evil deeds being changed to good deeds in his Tafsîr, saying:
There are two opinions on what it means…The second opinion is that those evil deeds that have passed are turned into good deeds by way of the true and sincere repentance itself. This is because every time that person remembers what he had done, he regrets it, feels remorse, and seeks Allah’s forgiveness. In this way, the sin becomes an act of obedience. On the Day of Judgment, even if he finds those sins recorded against him, they do him no harm and are turned into good deeds on the page of his account. This is what is established by the Sunnah and by the statements related to us from the Pious Predecessors.

Here is the text of that hadîth:

Allah’s Messenger said: "Indeed, I know the last person to leave the Hellfire and the last person to enter Paradise. A man will be brought and it will be said: ‘Set aside his major sins and ask him only about his minor ones.’ It will be said to him: ‘On a certain day did you do such deeds and on a certain day did you do such a deed?’ He will say: ‘Yes’, unable to deny anything of it. Then it shall be said to him: ‘For you is a good deed for each of those evil deeds.’ Then he will say: ‘O My Lord! I did other things that I do not see (recorded) here!’"

Thereupon Allah’s Messenger (peace be upon him) laughed until we could see his molar teeth. [Sahîh Muslim (190)]
The human being, by nature, is prone to err. This is why the Prophet (peace be upon him) said: "Every descendant of Adam is oft to err, and the best of those who err are those who are oft to repent." [Sunan al-Tirmidhî (2499) and Sunan Ibn Mâjah (4251)]

The Prophet (peace be upon him) also said: "If you were to not commit sins, Allah would remove you and replace you with a people who would commit sins and then seek Allah’s forgiveness, so Allah could forgive them." [Sahîh Muslim (2749)]

Ibn al-Hanafiyyah relates from `Alî that the Prophet (peace be upon him) said: "Indeed Allah loves the believing servant who falls into trials and then repents." [Musnad Ahmad (605, 810) with a weak chain of transmission]

Ibn Hajar al-`Asqalânî mentions this statement in Fath al-Bârî with the wording: ‘The best of you are those of you who fall into trials and then repent." quoting it from Musnad al-Firdaws from `Alî.

Therefore, we must make ourselves upright and not pine over our past faults. We must know that none of us are going to gain admission into Paradise by virtue of our deeds, but only by Allah encompassing us with his mercy and His grace.

The believer may very well at times be weak and indulgent. However, he does not establish himself upon a sin and he does not persist in his heedlessness. He neither despairs of Allah’s mercy nor sees renewal as hopeless. Instead, he resolves himself to seek Allah’s forgiveness and to follow up his evil deed with works of righteousness. He knows for certain that Allah is the Most Merciful of all and the best in forgiveness.

Allah’s mercy encompasses all things. Allah says: "Indeed the mercy of Allah is near to those who do good." [Sûrah al-A`râf: 56]

We should resolve, then, to be from among those who do good.

We must make it our habit to remember Allah, to thank Him, and to seek His forgiveness, for indeed good deeds wipe away evil ones. If we slip and commit a sin, we must make sure not to follow it up with another sin.

Instead, we must hasten to what is good and wipe away the effect of that evil deed from our slate. We must cleanse our countenance of it and remove its pain from our souls.

The believer knows that he has no power on his own to turn from sin to obedience, from heedlessness to awareness, and from weakness to strength, except by the grace of Almighty Allah. Therefore, we ask Allah, by his grace and generosity, to turn us towards Him by his mercy, forgive us, and not to leave us to our own devices.



Verily my happiness is my iman & verily my iman inside my heart and verily my heart is not belong to anyone but Allah(Asma bint Abu Bakr)

GATEWAYS TO ETERNAL SUCCESS

The following are some of the virtuous deeds which would, according to authentic Ahaadeeth of Rasulullah [sallallaahu alayhi wasallam], wipe out our sins and earn for us tremendous rewards in this world and the Aakhirah.

May Allah, the Living, the Eternal, besides whom there is none worthy of worship accept our deeds. For verily He is All-Hearing, All-Knowing.

TAUBAH (Repentance): Whoever makes taubah (repents to Allah) before the rising of the sun from the west, Allah will accept his repentance. (Sahih Muslim) Surely Allah, the Mighty and the High accepts the repentance of His slave until he gurgles (when he is in the throes of death).

GOING OUT IN SEARCH OF DEENI KNOWLEDGE: Whoever sets out in search of (Deeni) knowledge, Allah will make easy for him the Way to Jannah. (Sahih Muslim)

ZIKR (Remembrance) OF ALLAH: Should I not inform you about the best of your deeds, and the purest in the sight of Your Master (i.e. Allah), and that which will elevate you to the highest of ranks, and that which is better for you than the spending of gold and silver in charity, and that which is better for you than if you were to meet your enemies and strike their necks and they strike yours? (The Sahaabah y replied, ‘Yes, indeed’. Rasulullah [sallallaahu alayhi wasallam] said,) The Zikr of Allah. (Tirmizi)

DOING OF GOOD DEEDS AND LEADING OTHERS TOWARDS RIGHTEOUSNESS: Every good deed is sadaqah (an act of charity). (Bukhaari and Muslim) And whoever guides others towards good is equal to the doer of good. (Tirmizi)

INVITING TOWARDS ALLAH: Whoever invites towards (the path of) guidance shall receive a reward equal to the rewards of those who follow him without this decreasing anything from their rewards. (Sahih Muslim)

ENJOINING GOOD AND FORBIDDING EVIL: Whoever from amongst you sees an evil act (being committed) should prevent it with his hands. If he is unable to do so, he should (prevent it) with his tongue. Then if he is unable to do so, he should do so (i.e. prevent it) with his heart. And this is the lowest form of Imaan (faith). (Sahih Muslim)

RECITATION OF THE QUR’AAN: Recite the Qur’aan for indeed it will appear on the Day of Qiyaamah as an Intercessor for its companions (reciters). (Sahih Muslim)

LEARNING AND TEACHING OF THE QUR’AAN: The best amongst you is the one who learns the Qur’aan and teaches it to (others). (Sahih Bukhaari)

GREETING (Salaam): You will not enter Jannah until you have Imaan (firm faith) and you will not attain (complete) Imaan until you love one another. Shall I not show you something by doing which there will be love between you? Make salaam common amongst yourselves. (Sahih Muslim)

LOVE FOR THE PLEASURE OF ALLAH: Allah will certainly declare on the Day of Qiyaamah, ‘Where are those people that loved each other for the sake of My grandeur? Today I shall shelter them under My shade on the Day wherein there is no shade besides My shade.’ (Sahih Muslim)

VISITING THE SICK: The Muslim who visits his sick Muslim brother in the morning, seventy thousand angels pray for his forgiveness until the evening, and if he visits him in the evening, then seventy thousand angels pray for his forgiveness until the morning. And he will be granted a mansion (for it) in Jannah.(Tirmizi)

HELPING THOSE IN DEBT: Whoever provides ease for someone who is burdened with debt, Allah will provide ease for him in this world and the Aakhirah. (Sahih Muslim)

CONCEALING THE FAULTS OF OTHERS: The Muslim who conceals the faults of another Muslim, Allah will conceal his faults on the Day of Qiyaamah. (Sahih Muslim)

MAINTAINING FAMILY TIES: Family ties are suspended from the Arsh (Throne of Allah). It proclaims: Whoever upholds me, may Allah keep good relations with him and whoever severs me, may Allah sever His relation (of mercy) from him.(Bukhaari and Muslim)

GOOD CHARACTER: Rasulullah [sallallaahu alayhi wasallam] was asked about the deeds which lead most of the people into Jannah. He replied, ‘The fear of Allah and good manners.’ (Tirmizi)

TRUTHFULNESS: I enjoin upon you truthfulness for indeed truthfulness guides towards virtue, and virtue certainly leads to Jannah. (Bukhaari and Muslim)

SUPPRESSING OF ANGER: He who suppresses his anger despite being able to express it, Allah will call him in front of the whole of mankind on the Day of Qiyaamah and allow him to choose whichever Door he desires. (Tirmizi)

PATIENCE: No fatigue, nor disease, nor sorrow, nor sadness nor distress befalls a Muslim, even if it were the prick from a thorn but that Allah wipes out (some of) his sins for that. (Sahih Bukhaari)

KINDNESS TO PARENTS: (May he be disgraced! May he be disgraced! May he be disgraced!) ‘Who, O Messenger of Allah?’ asked the Sahaabah [radhiallaahu anhum]. Rasulullah [sallallaahu alayhi wasallam] replied, ‘The person who finds one or both of his parents in old age, yet fails to enter Jannah (by not serving them).’ (Sahih Muslim)

TO FULFILL THE NEEDS OF WIDOWS AND THE POOR: He who fulfills the needs of widows and the poor is like one who strives in the path of Allah, like one who continuously spends the night in Ibaadah (worship) and like one who fasts without breaking it. (Sahih Bukhaari)

TAKING CARE OF ORPHANS: ‘I and the person who supports an orphan shall be as close in Jannah as these (index and middle) fingers are to each other’. (Sahih Bukhaari)

WUDHU: Whoever performs wudhu properly, his sins fall off from his body, even from beneath his fingernails. (Sahih Muslim)

DUA AFTER WUDHU: Whoever performs wudhu properly and then says (the following words), all the eight doors of Jannah are opened for him and he is allowed to enter from whichever one he desires: (Sahih Muslim)

DU’A AFTER AZAAN: Whoever listens to the Azaan and says (the following words), my intercession will become compulsory for him on the Day of Qiyaamah:
O Allah! Lord of this Perfect Call and of the regular salaah (prayer) which is going to be established! Kindly give Muhammad r the right of intercession and superiority and send him (on the Day of Judgement) to the best and highest place (in Jannah) which You have promised him.*Verily You do not go back on Your promise.* (Baihaqi)
(Sahih Bukhaari, Baihaqi)

BUILDING A MUSJID (MOSQUE): Whoever builds a musjid for the pleasure of Allah, Allah will build for him (a house) like it in Jannah. (Sahih Bukhaari)

THE MISWAAK (tooth stick): If I had not found it hard for my Ummah (followers), I would have ordered them to clean their teeth with miswaak for every salaah. (Bukhaari and Muslim)

GOING TO THE MUSJID (Mosque): The person going to the musjid during the day or night, Allah prepares for him a special form of hospitality (in Jannah) for each time he goes to the musjid during the day or night. (Bukhaari and Muslim)

FIVE TIMES SALAAH DAILY: Whenever it is time for the Fard salaah, and any Muslim carefully performs wudhu (ablution) for it and discharges it with proper concentration and a proper ruku’, then this becomes an atonement for his past sins as long as he does not commit any major sins. And this is for all the times (of salaah). (Sahih Bukhaari)

FAJR AND ASR SALAAH: Whoever performs the two cool salaahs (Fajr and Asr) shall enter Jannah. (Sahih Bukhaari)

THE JUMU’AH (Friday) SALAAH: Whoever (after) performing wudhu properly proceeds for Jumu’ah salaah and listens attentively and silently (to the khutbah), will be forgiven for his sins committed between this Jumu’ah and the next, and for three additional days. (Sahih Muslim)

THE MOMENT OF ACCEPTANCE OF DU’A ON A FRIDAY: (On the day of Jumu’ah) there is a moment which, if a Muslim servant of Allah finds it while standing in salaah and begging something from Allah, He will surely grant it to him. (Bukhaari and Muslim)

THE SUNNAH SALAAH AFTER THE FARD SALAAH: Besides the Fard salaah, whoever performs twelve optional raka’aat daily for the pleasure of Allah Ta’ala, Allah will build a home for him in Jannah. (Sahih Muslim)

TWO RAKA’AAT SALAATUT TAUBAH AFTER COMMITTING SIN: Whichever Muslim, after committing a sin, performs wudhu properly and thereafter stands up to perform two raka’aat of Salaatut Taubah and then seeks Allah’s forgiveness, Allah certainly forgives him. (Abu Daawood)

TAHAJJUD SALAAH: The most virtuous salaah after the Fard salaah is the Night salaah (Tahajjud). (Sahih Muslim)

DHUHAA (Chaasht) SALAAH: When anyone of you awakens in the morning, you must give sadaqah (charity) for every joint (of your body). So, every tasbih is sadaqah and every tahmeed is sadaqah and and every tahleel is sadaqah and every takbeer is sadaqah and to enjoin a good action is sadaqah and forbidding an evil action is sadaqah. And equal to all of this collectively is (the reward) a person gains from performing two raka’aat at the time of Dhuhaa (Chaasht). (Sahih Muslim)

VIRTUE OF SALAWAAT ‘ALAN NABI (Durood Shareef): Whoever sends salutations to me once, Allah will send upon him ten mercies. (Sahih Muslim)

FASTING (SAUM): Whoever keeps fast for one day while out in the path of Allah, Allah will (certainly) keep him from the fire of Jahannam a distance of seventy years in place of that one day. (Bukhaari and Muslim)

FASTING FOR THREE DAYS IN EVERY MONTH: Fasting for three days in every month is (like) fasting the whole year. (Bukhaari and Muslim)

THE FAST OF RAMADAAN: Whoever fasts during the month of Ramadaan out of Imaan (sincere faith) and hoping to attain reward (from Allah), all his past sins will be forgiven. (Bukhaari and Muslim)

THE SIX (6) FASTS OF SHAWWAAL: Whoever fasts in Ramadaan and then follows it with six fasts of Shawwaal is as if he has fasted the whole year. (Sahih Muslim)

FASTING ON THE DAY OF ARAFAH (9th Zul Hijjah): Fasting on the Day of Arafah wipes out the sins of the past and remaining year. (Sahih Muslim)

THE FAST OF THE DAY OF AASHURA (10th Muharram): And the fast of the Day of Aashura, I have sincere hope in Allah that it will atone for the previous year’s sins. (Sahih Muslim)

FEEDING A FASTING PERSON: Whoever feeds a fasting person (at Iftaar) earns the reward equal to his, without the reward of the fasting one diminishing in the least. (Tirmizi)

STAYING AWAKE IN IBAADAH ON LAYLATUL QADR (The Night of Power): Whoever stays awake on Laylatul Qadr out of sincere faith and seeking reward (from Allah) will be forgiven of his past sins. (Bukhaari and Muslim)

SADAQAH (Charity): Sadaqah (the giving of charity) wipes out sin just as water extinguishes fire. (Tirmizi)

HAJ AND UMRAH: One Umrah after another expiates the sins committed between the two (Umrahs) and a mabroor (righteous) Haj has no reward except Jannah. (Sahih Muslim)

GOOD DEEDS DURING THE FIRST TEN DAYS OF ZUL HIJJAH: On no days are good deeds more beloved by Allah than these (i.e. the 1st ten days of Zul Hijjah). The Sahaabah [radhiallaahu anhu] asked, ‘And not even Jihaad (striving) in the Path of Allah?’ Rasulullah r replied, ‘And not even Jihaad in the Path of Allah except (in the case of) a man who sets out (in Allah’s Path) with his life and wealth but does not return with any of these. (Bukhaari and Muslim)

STRIVING IN THE PATH OF ALLAH: To stay on guard for one day in the path of Allah is better than this world and whatever is upon it, and a place in Jannah as small as that occupied by the whip of one of you is better than this world and whatever is upon it, and a morning’s or an evening’s journey which a person travels in the path of Allah is better than the world and whatever is upon it. (Sahih Bukhaari)

SPENDING IN THE PATH OF ALLAH: Whoever prepares a Ghaazi (person striving in Allah’s path) gains a reward equal to that of the Ghaazi and whoever takes proper care of the family of a Ghaazi gains a reward similar to that of the Ghaazi. (Bukhaari and Muslim)

TO PERFORM THE JANAAZAH SALAAH AND ACCOMPANY THE FUNERAL PROCESSION: He who attends a funeral and performs the Janaazah salaah (funeral prayers) will receive one Qeeraat, and he who goes to a funeral and remains until the burial will receive two Qeeraat. The Sahaabah [radhiallaahu anhum] asked, ‘And what are two Qeeraat?’ Nabi [sallallaahu alayhi wasallam] replied, ‘(Reward equal to) two huge mountains.’ (Bukhaari and Muslim)

SAFEGUARDING THE TONGUE AND PRIVATE PARTS: Whoever guarantees me the protection of the part between his two jaws (i.e. tongue) and that which is between his thighs (i.e. private parts), I guarantee for him Jannah. (Bukhaari and Muslim)

ATONEMENT FOR SINS IN A GATHERING: Whoever sits in a gathering wherein there is much idle talk and before rising from his place recites (the following dua), then he is forgiven of all that had taken place in that gathering: (Tirmizi)
May Allah Ta’ala instil the love of good deeds and the dislike of sin in the heart of every Muslim and bless us with His pleasure. Aameen

Wednesday, August 24, 2005

50 SIGNS OF THE DAY OF JUDGMENT

FROM THE WORDS OF ALLAH AND HIS MESSENGER
(sallallaahu 'alaihi wa sallam)


From a lecture by Shaykh Suhaib Hasan at Cambridge University Islamic Society, Shawwal 1420 / January 2000.

The Signs are listed in roughly chronological order, although the order is not necessarily precise, especially for those in the future.

This is a brief summary of the signs; there are many books, articles, and cassettes etc., which discuss these in greater detail. May Allah enable us to recognise and heed the Signs, and strengthen us in the times of tribulation.

"Are they waiting for anything except the Hour, to come to them suddenly?  But its Signs have already come!" (Al-Qur'an, Surah Muhammad)

----------------------------------------------------------------------

PAST

1. Splitting of the Moon.

2. Death of the Prophet Muhammad, may Allah bless him and grant him peace.

3. A form of death, which will kill thousands of Muslims. (Understood to refer to the plague of Amwas during the caliphate of 'Umar ibn al-Khattab.)

4. A major fighting in Madinah (understood to refer to the battle of al-Harrah during the caliphate of Yazid, 63 AH).

5. The Muslim conquest of Jerusalem.

6. The Muslim conquest of Constantinople.

7. Two large groups of Muslims will fight in war.

8. A war between the Muslims and a reddish people with small eyes, wearing sandals made of hair (understood to refer to the Mongol
Tatar invasion of the Islamic lands.)

9. A peace agreement between the Muslims and non-Muslims from the yellow race (Chinese, Mongols, etc.)

10. Thirty impostors (dajjal) will appear, each thinking he is a prophet.


PRESENT?

11. Naked, destitute, barefoot shepherds will compete in building tall buildings.

12. The slave-woman will give birth to her master or mistress.

13. A trial (fitnah), which will enter every Arab household.

14. Knowledge will be taken away (by the death of people of knowledge), and ignorance will prevail.

15. Wine (intoxicants, alcohol) will be drunk in great quantities.

16. Illegal sexual intercourse will become widespread.

17. Earthquakes will increase.

18. Time will pass more quickly.

19. Tribulations (fitan) will prevail.

20. Bloodshed will increase.

21. A man will pass by the grave of another and wish he was in the latter's place.

22. Trustworthiness will be lost, i.e. when authority is given to those who do not deserve it.

23. People will gather for prayer, but will be unable to find an imam to lead them.


FUTURE

24. The number of men will decrease, whilst the number of women will increase, until for every man there are 50 women.

25. The Euphrates will reveal a treasure of gold, and many will die fighting over it, each one hoping to be the one who gains the treasure.

26. The Romans (Europeans) will come to a place called A'maq or Wabiq, and an army of the best people will go forth from Madinah to face them.

27. The Muslim conquest of Rome.

28. The Mahdi (guided one) will appear, and be the Imam of the Muslims.

29. Jesus Christ will descend in Damascus, and pray behind the Mahdi.

30. Jesus will break the cross and kill the swine, i.e. destroy the false Christianity.

31. The Antichrist (al-masih al-dajjal, the false Christ) will appear, with all his tools of deception, and be an immense trial. He will be followed by 70,000 Jews from Isfahan (present-day Iran).

32. The appearance of Ya'juj and Ma'juj (Gog and Magog), and the associated tribulations.

33. The emergence of the Beast from the Earth, carrying the Staff of
Moses and the Seal of Solomon, who will speak to the people, telling
them they did not believe with certainty in the Divine Signs.

34. A major war between the Muslims (including Jews and Christians
who truly believe in Jesus after his return) led by the Imam Mahdi,
and the Jews plus other non-Muslims led by the Antichrist.

35. Jesus will kill the Antichrist at the gate of Ludd (Lod in
present-day Israel, site of an airport and a major Israeli military
base).

36. A time of great peace and serenity during and after the remaining
lifetime of Jesus.

37. Wealth will come so abundant that it will become difficult to
find someone to accept charity.

38. Arabia will become a land of gardens and rivers.

39. Society will then decay.

40. The buttocks of the women of the tribe of Daws will again sway in
circumambulation (tawaf) around the idol Dhul-Khulsah.

41. A great fire in the Hijaz, seen by the inhabitants of Busra.

42. Three major armies will sink into the earth: one in the east, one
in the west, one in Arabia.

43. An Abyssinian leader with thin shins will destroy the Ka'bah.

44. The huge cloud of smoke.

45. The sun will rise from the west (its place of setting).

46. A gentle wind, which will take the souls of the believers.

47. There is no-one left on the earth saying, "Allah, Allah"
or "There is no god except Allah."

48. Eventually the Day of Judgment is established upon the worst of
the people, who copulate like donkeys in public.

49. The blowing in the Trumpet by the Angel Israfil, upon which
everyone will faint except as Allah wills.

50. The second blowing in the Trumpet, upon which everyone will be
resurrected.

Kisah Pokok Epal....

Suatu masa dahulu, terdapat sebatang pokok epal yang amat besar. Seorang kanak-kanak lelaki begitu
gemar bermain-main di sekitar pokok epal ini setiap hari. Dia memanjat pokok tersebut, memetik serta
memakan epal   sepuas-puas hatinya, dan adakalanya dia berehat lalu terlelap di perdu pokok epal
tersebut. Budak lelaki tersebut begitu menyayangi tempat permainannya. Pokok epal itu juga menyukai
budak tersebut.


Masa berlalu... budak lelaki itu sudah besar dan menjadi seorang remaja. Dia tidak lagi menghabiskan
masanya setiap hari bermain di sekitar pokok epal tersebut. Namun begitu, suatu hari dia datang
kepada pokok epal tersebut dengan wajah yang sedih. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak
pokok epal itu. "Aku bukan lagi kanak-kanak, aku tidak lagi gemar bermain dengan engkau," jawab
budak remaja itu. "Aku mahukan permainan. Aku perlukan wang untuk membelinya," tambah budak remaja
itu dengan nada yang sedih. Lalu pokok epal itu berkata, "Kalau begitu, petiklah epal-epal yang ada
padaku. Jualkannya untuk mendapatkan wang. Dengan itu, kau dapat membeli permainan yang kau
inginkan." Budak remaja itu dengan gembiranya memetik semua epal di pokok itu dan pergi dari situ.
Dia tidak kembali lagi selepas itu. Pokok epal itu merasa sedih. Masa berlalu...


Suatu hari, budak remaja itu kembali. Dia semakin dewasa. Pokok epal itu merasa gembira. "Marilah
bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Aku tiada masa untuk bermain. Aku terpaksa
bekerja untuk mendapatkan wang. Aku ingin membina rumah sebagai tempat perlindungan untuk
keluargaku. Bolehkah kau menolongku?" Tanya budak itu. "Maafkan aku. Aku tidak mempunyai rumah.
Tetapi kau boleh memotong dahan-dahanku yang besar ini dan kau buatlah rumah daripadanya." Pokok
epal itu memberikan cadangan. Lalu, budak yang semakin dewasa itu memotong kesemua dahan pokok epal
itu dan pergi dengan gembiranya. Pokok epal itu pun tumpang gembira tetapi kemudiannya merasa sedih
kerana budak itu tidak kembali lagi selepas itu.


Suatu hari yang panas, seorang lelaki datang menemui pokok epal itu. Dia sebenarnya adalah budak
lelaki yang pernah bermain-main dengan pokok epal itu. Dia telah matang dan dewasa. "Marilah bermain-mainlah di sekitarku," ajak pokok epal itu. "Maafkan aku, tetapi aku bukan lagi budak lelaki
yang suka bermain-main di sekitarmu. Aku sudah dewasa. Aku mempunyai cita-cita untuk belayar.
Malangnya, aku tidak mempunyai bot. Bolehkah kau menolongku?" tanya lelaki itu. "Aku tidak mempunyai
bot untuk diberikan kepada kau. Tetapi kau boleh memotong batang pokok ini untuk dijadikan bot. Kau
akan dapat belayar dengan gembira," cadang pokok epal itu. Lelaki itu merasa amat gembira dan
menebang batang pokok epal itu. Dia kemudiannya pergi dari situ dengan gembiranya dan tidak kembali
lagi selepas itu.


Namun begitu, pada suatu hari, seorang lelaki yang semakin dimamah usia, datang menuju pokok epal
itu. Dia adalah budak lelaki yang pernah bermain di sekitar pokok epal itu. "Maafkan aku. Aku tidak
ada apa-apa lagi nak diberikan kepada kau. Aku sudah memberikan buahku untuk kau jual, dahanku untuk
kau buat rumah, batangku untuk kau buat bot. Aku hanya ada tunggul dengan akar yang hampir mati..."
kata pokok epal itu dengan nada pilu. "Aku tidak mahu epalmu kerana aku sudah tiada bergigi untuk
memakannya, aku tidak mahu dahanmu kerana aku sudah tua untuk memotongnya, aku tidak mahu batang
pokokmu kerana aku berupaya untuk belayar lagi, aku merasa penat dan ingin berehat," jawab lelaki
tua itu. "Jika begitu, berehatlah di perduku," cadang pokok epal itu. Lalu lelaki tua itu duduk
berehat di perdu pokok epal itu dan berehat. Mereka berdua menangis kegembiraan.


CERITA INI DIPAPARKAN UNTUK MENGAJAK KITA SEMUA BERFIKIR TENTANG
PENGAJARAN DI SEBALIK CERITA TERSEBUT. SEBENARNYA, POKOK EPAL YANG DIMAKSUDKAN ITU ADALAH KEDUA-DUA IBU BAPA KITA. BILA KITA MASIH MUDA, KITA SUKA BERMAIN DENGAN MEREKA. KETIKA KITA MENINGKAT REMAJA, KITA PERLUKAN BANTUAN MEREKA UNTUK MENERUSKAN HIDUP. KITA TINGGALKAN MEREKA, DAN HANYA KEMBALI MEMINTA PERTOLONGAN APABILA
KITA DI DALAM KESUSAHAN. NAMUN BEGITU, MEREKA TETAP MENOLONG KITA DAN
MELAKUKAN APA SAHAJA ASALKAN KITA BAHAGIA DAN GEMBIRA DALAM HIDUP.


KITA MUNGKIN TERFIKIR BAHAWA BUDAK LELAKI ITU BERSIKAP KEJAM TERHADAP
POKOK EPAL ITU, TETAPI FIKIRKANLAH........... ITULAH HAKIKAT YANG SELALU KITA DAN DIRI SAYA SENDIRI LAKUKAN. HARGAILAH JASA IBU BAPA DAN JANGANLAH HANYA MENGHARGAI MEREKA SEMASA MENYAMBUT HARI IBU DAN HARI BAPA SETIAP TAHUN.


" Jika ilmu dan amal tidak membuahkan akhlak yang mulia, maka ilmu dan
amal itu tiada nilainya di sisi Allah swt dan manusia " -HUKAMA-



                                          

Tuesday, August 23, 2005

ISTIDRAJ...apakah ia?

Ihsan dari Google

Semoga dapat dijadikan panduan kita bersama. Insya Allah. ISTIDRAJ

Minggu lepas, kawan seofis Fendi tanya "Kenapa kadang kala kita lihat seseorg insan tu sentiasa dapat kegembiraan spt dapat naik pangkat, murah rezeki dll sedangkan dia tu selalu melakukan kemungkaran?". So, Fendi pun jawablah yang kdg kala sesuatu anugerah Allah swt kpd seseorg individu tu bukanlah sebab Allah sayangkan hambanya itu tetapi kerana Allah nak tengok sejauh mana keikhlasan orang itu. Allah nak tengok adakah hambanya itu akan menyedari bahawa Allah amat bermurah hati dengannya jadi sepatutnya dia bersyukur dan berubah menjadi baik. Tapi jika individu itu masih tidak reti bersyukur maka sesungguhnya dia telah menimbulkan kemurkaan Ar-Rahman.


Teringat juga Fendi pd satu penjelasan ustazah sekolah rendah dulu. Ada member tanya kenapa kdg2 kita dah banyak kali berdoa tapi belum dapat apa yang diimpikan. Ustazah kata itu tandanya Allah sayang pada kita. Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt yg diimpikan, kita akan terus berdoa dan mengingati Ilahi. Sebenarnya Allah amat rindukan suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya. Kalau sekali berdoa terus dapat, kemungkinan besar lepas tu kita kita taksub dan lupa utk bersyukur pd yg Esa.

Tup-tup dpt pula artikel ni drp seorg rakan. A very relevant and interesting article. Semoga Allah beratkan timbangan ibadah kita drp timbangan dosa di Pdg Mahsyar nanti. InsyaAllah..

Apakah dia istidraj itu?

Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Inilah yang dinamakan istidraj. Rasullulah s. a. w. bersabda :"Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT." (Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka. Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagian di dunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam. Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka biasa sahaja. Ada yang susah juga.


Kenapa? Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah. Bila kita tanya, apa kamu tak t akut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah! Sombongnya mereka, takburnya mereka. Rasullulah s. a. w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong!Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong. Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.

Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadatpun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong." Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk menghancurkannya.


Rasullulah s. a. w bersabda: "Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul ‘Ibad) Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.

Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati, namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan. Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia. Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.


Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya, jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga. Jadi, jika kita kaji dan fikir betul-betul, maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan orang yang berbuat maksiat hidup senang /mewah. Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya. Rupa-rupanya ianya adalah
bertujuan untuk menghancurkannya.


Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya? Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj. Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan! Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan. Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari. Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah. Bagaimana cara untuk menentukan nikmat
yang diredhai Allah? Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Wallahualam.


"Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasulullah S. A. W bersabda:
>" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.."


me: nukilan seorang hamba Allah 23/08/2005

My Babbling

Advice (31) Akhlak (42) Al-Quran (25) Allah (20) Awal Muharam (9) Belief (14) Books (41) Brain Food (16) Characteristics (29) Critical Thinking (26) Dakwah (88) Death (20) Dialogues (19) Doa (19) Dua' (14) Education (54) Family (35) Father (11) Friendship (30) Hadith (20) Health (57) Jokes (87) Knowledge (76) Life (90) Love (77) Lyrics (127) Man (33) Marriage (67) Motherhood (11) Motivation (76) My Reading (42) My Stories (223) Parents (14) Personality (19) Poem (45) Prayer (15) Prophet Muhammad s.a.w (15) Qoutes (79) Ramadhan (14) Real Life Story (15) Relationship (23) Religion (46) Sarcasm (18) Sarcastic (14) Short Story (76) Song (28) Tarbiyah (120) Tazkirah (109) Think out of the box (22) Where To Eat (7) Where to Go (3) Woman (56) Words (34) Work (14)