Sponsored Link

Wednesday, October 31, 2012

Pesan Arwah Ayah 2: Suka

Wan Nurul Zafirah (anak saudara yang ke 3)
Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim... 

Salam pembaca yang dikasihi, izinkan saya, ya entry mengenai arwah ayah lagi..saya teringat Arwah ayah saya...sewaktu raya haji hari tu, terkenang, apa tidaknya, kerana selalunya setiap 4 hari berturut, pada 10 Zulhijjah hingga 13 Zulhijjah, pasti akan terdengan laungan takbir raya setiap lepas solat. Dia pasti laungkan takbir...masya Allah...Sekarang sunyi...ya emak dan saya rasa sunyi...harapkan abang2...hehehe tau tau ajelah...:)

Tak silap saya, maaf tolong betulkan kalau salah...sangat digalakkan untuk bertakbir raya selama empat hari tersebut setiap lepas solat. Itu bezanya Hari Raya Aidiladha dengan Aidilfitri. Kalau raya aidilfitri, tahu tak takbir raya hanya disunatkan dilaungkan sampai solat sunat raya Aidilfitri. Sebab itulah kalau ikutkan, Aidiladha patut lebih meriah kan? apatah lagi dengan adanya ibadah Qurban...hehe...entahlah...

Oh ya...balik pada tajuk 'entry' kali ini, suka...ya suka...manusia suka terhadap pelbagai perkara bukan? suka makan, suka jalan, suka pada orang, suka pada binatang, "like" kat FB....huhu... dan macam-macam lagilah...dan jika ada suka pasti ada yang kita tidak suka atau mungkin kita boleh kata tidak suka itulah benci terhadap sesuatu perkara....ya ikut selera masing-masing...

Pasti pembaca fikir, apa pulak Arwah ayah saya kata mengenai suka, ahli falsafah cinta ke arwah ayah saya?...hehehe...tentulah tidak amat jauh sekali...namun kadangkala terfikir macam mana emak dan Arwah ayah boleh bertahan perkahwinan hampir 50 tahun...ya Ayah saya pergi tanpa sempat menyambut ulangtahun perkahwinan yang ke 50 tahun pada bulan 9 baru-baru ni...mengalir air mata emak bila terkenang pasal ni...sudahlah, Allah telah tentukan semuanya...ya bagi saya amat menakjubkan sesuatu perkahwinan itu boleh kekal selama itu...dan moga ia akan kekal hingga ke akhirat dan syurga insya Allah...ya "bercinta hingga ke syurga"

Tentang perihal suka ini, saya masih ingat...atau ingat-ingat lupa, dia berpesan pada saya masa saya sekolah menengah lagi, waktu ini kami sekeluarga mengalami dugaan yang agak hebat, apatah lagi hingga saya mula memberontak sebagai remaja, kerna tidak faham apa yang berlaku...dan ya waktu ini, kami diduga...mak jatuh sakit...saya tak beberapa pasti dalam tingkatan berape...mungkin form 1...entahlah...

(saya ubah jadi dialog drama skit okay...huhuhu...tapi maksudnya sama)

Arwah Ayah: Adik (manjalah sngt kononnya waktu tu panggil adik, ngee), kalau suka terhadap sesuatu, janganlah kamu suka sangat...biasa-biasa sahaja, kalau kamu terlalu suka, lama-lama ia akan memakan diri. Ingat tu, ni encik(panggilan saya pd ayah) kabo (beritahu) ye...

Saya: Suka? suka yang macam mana? suka pada apa? (budak remaja yang bingung tak faham apa2 waktu ni)

Ayah: Laa...sukalah suka yang amat sangat, yang melampaui batas...tidak kisahlah terhadap apa-apapun, makanan ke, baju ke, orang ke, lagu ke, artis ke...x kisahlah...ingat tu tau!!!

Saya: Hmm...(saya hanya mengangguk kepala saja, maklumlah budak remaja yg fikir leteran ayah saja, mana nak dengar sangat nasihat waktu ini..layan saja)

Bila dah dewasa, dan masuk belajar universiti, baru saya faham apa yang dimaksudkan arwah ayah, kaitannya rupanya ada berkait dengan emak saya...aah biarlah saya simpan disini sahaja...

Ya betul kata arwah ayah, tidak kira terhadap perkara apa pun, janganlah kita terlalu suka kelak memakan diri...dan sekarang saya perlu ubah...ya jangan terlalu suka...kerna akur...

Janganlah kita terlalu suka terhadap sesuatu perkara, jangan melebihi cinta kita kepada Allah, kerana kita tidak tahu bila-bila masa sahaja Allah boleh menguji kita, dan juga bila kita tidak suka (atau benci) sangat terhadap sesuatu, maka Allah juga boleh mendatangkannya pada kita dengan menguji kita...ingatlah tu...ya semua itu berlaku kerna Allah s.w.t...

Kadangkala kita fikir, pesanan ibubapa, guru-guru kita, ustaz, ustazah, pensyarah2...kita akan lupa bila dah lama-lama....tapi tidak...memang betulpun pesanan-pesanan mereka tetap akan lekat dalam lekat dalam minda kita cuma bukan pada waktu itu...kesannya agak lambat...selalunya bila terkena pada batang hidung sendiri....baru kita akan terkenang bukan...:)

Hmm...pesan arwah ayah berkaitan dengan ayat al-Quran, yang biasa kita dengar, namun adakah benar kita faham  dan boleh terima...sendiri kena fikir dan lebih tahu bukan?..:)..ya saya pasti para pembaca boleh semua boleh berfikir...

Allah berfirman:
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)
Ya acapkali dan selalu saya baca...senang dibaca dan difahami, namun tidak mudah untuk menerima jika hati yang lemah ni terlalu ikut perasaan...betul tak? dan kita juga selalu ingat-ingat lupa jika ujian melanda...

Saya membuat peringatan ini terhadap diri saya sebenarnya, agar hati dapat menerima...dan moga-moga kata Arwah ayah saya ni juga memberi peringatan pada para pembaca semua, Insya Allah.

Ingatlah apa yang baik itu datang dari Allah jua dan kita juga selalu lupa bahawa setiap musibah atau perkara buruk yang menimpa terhadap kita juga datang dari Allah s.w.t, sebab itu bila kite rasa cepat untuk mengeluh, marah, atau ingin mengeluarkan kata-kata buruk itu beringat-ingatlah dan berpada-pada, ada ucapan yang lebih baik untuk diucapkan...ingatlah setiap apa yang berlaku pada kita itu datang dari Allah s.w.t dan apa yang berlaku ke atas kita adalah kerana kehendaknya.....

Insya Allah ayuh kita cuba lakukan yang terbaik, ya moga hari ini lebih baik dari semalam.

Wassalam.

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Menghitung Hari ^_^ :(

Wan Mohd Irfan (Anak Saudara Yg ke 15)
Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim... 

Salam untuk semua pembaca yang dikasihi sekalian, moga-moga berada dalam keadaan sihat sejahtera dan dibawah lindungan Allah s.w.t. Hmmm...apa yang saya mau kata ya...aah cume celoteh biasa-biasa saja...:)

Malam ini adalah malam ke 15 Zulhijjah, ya malam bulan mengambang, masya Allah, para pembaca sekalian, jika ada peluang jenguklah ke luar dan lihat di atas langit nun, betapa indahnya dan cantiknya ciptaan Allah s.w.t...sangat cerah dan terang warnanya...ya saya percaya pasti ada pembaca yang sama-sama dapat melihatnya...ya saya akui saya sangat suka tengok bulan...:)...pandanglah dan lihat dengan akal yang terbuka dan berfikir tentang kebesaran Allah s.w.t

Alhamdulillah, ibadah haji sudah sampai penghujungnya...kalau ikutkan penerbangan pulang akan bermula pada 1 November 2012 dan berakhir pada 29 November 2012 ke Malaysia...dan moga-moga setiap Umat Islam yang menunaikan haji pada tahun ini akan selamat pulang, dan moga-moga ibadah haji kamu semua akan diterima Allah s.w.t. Masya Allah, beruntungnya mereka dapat menjadi tetamu Allah disana. Allahuakbar, rasa dan pengalaman yang tidak ternilai.  Saya bagaimana pula, hmm....masih belum mampu lagi. Insya Allah jika ada rezeki dan diizinkan Allah, saya akan sampai disana jua. Sangat ingin sampai disana...jika umur panjang dan dunia belum kiamat, insya Allah akan tiba waktu itu. Ya para pembaca semua doakan kita semua mampu pergi ke sana....insya Allah. :)

Saya akan menghitung hari yang tak pasti bila akan sampai waktu ke sana...

Menghitung hari? Tajuk hari ini menghitung hari, mengira segala-galanya. Ya saya menghitung hari, aah esok sudah 31 October 2012, sekejapnya masa berlalu, rasa dulu masih baru masuk tahun 2012, dan masuk hari ini sudah 308 hari dia pergi...terasa baru saja....

dan saya juga menghitung hari jika saya mampu menghadapi perkara 'tersebut'...tidak nafikan saya terfikir juga...aah...kataku insya Allah...teruk mana pun kamu hadapi tidaklah sampai akan mati bukan?!!!...Astaghfirullah...ampunkan hamba mu ini. Insya Allah saya boleh menghadapinya....insyaAllah!

dan saya juga terasa baru sahaja menghantar surat, tup-tup sudah tinggal 30 hari sahaja lagi saya akan berada di Masterskill...ya jika dizinkan Allah jua..untuk masih berada disini.

Hmmm...rasa yang bercampur baur dalam hati dan minda saya...gembira, sedih, takut, risau, berdebar, lapang kadangkala rasa sempit jugak, yakin, kadang kala tidak yakin, kadangkala mahu cepat, kadangkala mahu lambat lagi...aah...yang pasti masa berjalan...yang pasti saya tidak akan pandang kebelakang lagi. Saya perlukan perubahan, dan saya yakin perubahan ini akan membawa kebaikan untuk saya, malah saya berdoa agar ia memang membawa kebaikan untuk saya...Ya Allah...tenangkan hati ini, yakinkanlah hati ini...

Buat masa ini masih belum ada berita yang positif, saya hanya mampu tawakkal, jika ia memang rezeki saya tetap akan jadi milik saya, jika ia terbaik untuk dunia dan akhirat saya, namun jika ia lebih baik untuk orang lain maka saya redha. Tidak mengapa, kerna saya percaya rezeki setiap manusia memang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t, insya Allah. Namun biasalah...bila sudah ditemuduga, pasti kita rasa, aah patutnya saya menjawab begini dan begitu...hmm...tidak mengapalah.... rasa sudah mencuba sedaya upaya... :)....ayuh mari bersangka baik.

Benarnya, saya terasa kasihan teradap anak-anak murid saya...hmm...bertambah teruk...sungguh hati ini sudah tidak larat untuk bertahan...sudah tiada daya untuk sempurnakan tugas saya...Ya Allah, bantulah diri ini untuk menyucikan rezekiku disini yang hanya tinggal sepurnama saja...ya sucikanlah jika ia haram ya Allah...Semalam petang baru sampai, sudah tidak sempat nak masuk, bergerak lewat dari Chenor...huhu...hanya sempat je Kumon...moga hari ini lebih baik dari semalam...insya Allah. :)

Akhir kalam, selamat malam atau mungkin boleh kata selamat pagi :)....saya sudah mengantuk dan letih :) semoga anda semua mendapat tidur yang nyenyak insya Allah, dan moga-moga Allah akan bangunkan kita semua lagi agar dapat peluang sekali lagi...:)

Mohd Faris (Anak Saudara yg ke2)
Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Sunday, October 28, 2012

Salam AidilAdha 1433

Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim...

Muhammad Muaz Fitri, wakil dari kami :)

 Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Saturday, October 27, 2012

K Will ~Please Don't~

Luqmanzz@Devianart, Please Don't Leave me
Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim...

Layan Korean song kejap...bolehkan?...:), though the ending of MV is quite confusing, but I guess it leaves to us to decide and choose, positive thinking or negative thinking...;), right? there is so many possibilities that actually can happen or what it means....
New song from K Will, I Likeeeeeeeeee...:)

K Will ~ Please Don't~

English Translation:


We sit next to each other in the car but there is no music
I always held your left hand but now you’re picking at your lips
I know what you’re going to say, please don’t say it
Don’t know why Don’t know why
I want to draw out each minute, each second
But the empty road rushes me on
After going round and round
I arrive at your house 

that’s so familiar and tears fall
After spending a long day finding this place
I feel like I am lost
Please don’t, please don’t leave
Don’t know why Don’t know why
It’s not even raining but outside the window
You grow white and farther apart
Letting you go is not as easy as it sounds
I turn away, not being able to see you leave me
Tears eventually drop and I need to wipe them away now

I don’t know whether I should use the handkerchief you gave me or throw it away
Why won’t this trembling go away?
I pretend to be crazy and hold onto you but
My body won’t listen to me
Intoxicated with the scent of you in the car
I don’t want to wake up forever
Please don’t (please) don’t leave please (please)
Come back (come back) come back (come back)
On top of the empty seat you left
only your cold scent remains
Please don’t, please don’t leave
Come back (come back) come back (come back)
I will hold onto the remaining scent
So come back to your place

Romanized:

Naranhi anjeun jadongcha sogeseon
Eumakdo heureuji anha
Neul japgo itdeon ni oensoneuro neo
Ipsulman tteutgo isseo
Niga hal mal ara geu malmaneun mara
Don’t know why don’t know why
Ilbun ilcho deo kkeulgo sipeunde
Teong bin gil nareul jaechokhae
Bingbing doraon neoui jip api na
Iksukhae nunmuri nawa
Haruga meolge chajaon yeogiseo
Gireul naega irheun geot gata
Ireojima jebal tteonajima jebal
Don’t know why don’t know why
Bido an oneun yurichang neomeo
Ppuyeoke meoreojineun neo
Malcheoreom swipjin anheun neol bonaeya handaneun il
Doraseoseo nal beorigo ganeun
Neol boji motago tteolgugo maneun
Nunmuldo ijen dakkayagetji jumeoni sok
Niga jwotdeon sonsugeoneul sseoya hal ji ijen beoryeoya halji
Wae tteollimi meomchujil anchi
Michincheokhago neol jaba boryeo haedo
Nae momi nae mareul jal deutjireul anha
Cha ane nameun ni hyanggie chwihae
Yeongyeong kkaego sipji anheungeol
Ireojima jebal (jebal) tteonajima jebal(jebal)
Dorawa (dorawa) dorawa (dorawa)
Niga tteonagan binjari wien
Chagaun hyanggiman nama
Ireojima jebal tteonajima jebal
Dorawa (dorawa) dorawa (dorawa)
Nameun hyanggiman ango isseulge
Dorawa ni jariro



 Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Wednesday, October 24, 2012

Wordless Wednesday!

Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim... 








 Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Wednesday, October 17, 2012

Konvo yang terakhir?

Syam, Zin, Ida, Azie, Aida, Lydia, Fina: Pendidik yang gigih

Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim...

Kehadapan pembaca yang dikasihi sekalian, diharap dalam keadaan yang baik dan sejahtera selalu.

Bermula 18 Oktober 2012 hingga 20 Oktober 2012 akan berlangsung Majlis Konvokesyen yang ke 6 bagi Masterskill, tempat kesayangan saya bekerja selama 5 tahun dan 5 bulan...saya tak mahu panggil MUCH, AMUC, or AMU global atau tak global tetapi tetap masterskill...haha...kesayangan? mungkin ada pembaca menyatakan saya hipokrit mungkin...tetapi yang benarnya ia tetap tempat saluran saya mendapat rezeki dari Allah s.w.t...Alhamdulillah...mampu hidup walaupun tidak sesenang mana tapi tidaklah sesusah mana juga...yang benarnya juga...kita perlu akur setiap tempat ada manisnya dan pahitnya...tiada tempat yang sempurna mana...

Dan esok sekali lagi saya menghadiri konvo tersebut bagi meraikan pelajar-pelajar...hmm...kali keberapa sungguh saya sudah tak ingat, mungkin sudah kali ke 4 atau 5 mungkin, Insya Allah untuk kali yang terakhir...dan juga kali terakhir untuk saya lihat ?????.....di PICC...saya akan hadir...rasa :( and :)...tidak tahu bila lagi akan ada peluang atau tidak...ya untuk kebaikan diri, saya harus pergi...

Maafkan saya, ada students tanya kenapa saya pergi? miss kata nak tunggu kami habis?..hahaha...sudah tidak mampu, yang pasti adik-adikku...ya saya selalu berkata kena bersabar, namun kesabaran itu ada hadnya, harapan ada batasnya, tak mahu sudah...cuma saya mampu doakan tempat ini mampu berubah? hmm bolehkah berubah, ya moga-moga jadi lebih baik, mungkin dengan ketiadaan saya ia kan jadi lebih baik...sebab saya bukan pekerja yang baik sudah....[career tips: staying too long also is not good for your career]

In the hall
Anyway, jutaan tahniah kepada semua "students"...apa-apa pun mereka tetap anak-anak murid saya...ya...:)...saya doakan agar mereka menghargai apa yang mereka ada, menjadi orang yang berguna didunia dan akhirat, bukananlah hati mereka Ya Allah dan lapangkanlah hati mereka.

Maafkan saya yang tidak pernah sempurna dalam menjadi pendidik kamu, walaupun kadangkala hati mahu ingin menyatakan dan mulut ingin meluahkan...

Yang nyata, kegagalan anak-anak murid adalah petanda kegagalan pendidik...tidak begitu? ataupun mungkin ada yang tidak bersetuju dengan saya mungkin?...hmm...saya biarkan pembaca berfikir sendiri...

Ainni, Cik yang, Yana
Setiap tahun dengan tema yang berbeza-beza...dan kadangkala saya terasa bosan dan mengantuk dalam majlis tersebut....maaf cakap....:)...dengan student yang berbeza, malah kali ini juga ahli akademik yang pergi juga berbeza...ada sahabat-sahabat yang sudah tiada bersama...:(...dan ada juga yang masih ada :)...

Namun ada part yang menghiburkan, ada koir, ada gamelan dan juga mana nak dapat dengar 'live band' secara percuma ( saya sukaaa)....malah melihat pelajar menerima scroll terasa sayu...

ni adalah kali terakhir para akademik dapat makan dengan VVIP

Hari ini ada rehearsal, saya tidak perlu pergi...yang pasti komiti members sudah pening dan seronok "berbincang" dan "bertelagah"....hahaha....tidak mengapa asalkan dapat menyelesaikan masalah dan mendapat "solution" yang terbaik...bukan niat untuk menunjukkan diri lebih bagus dari orang lain...mereka yang sangat komited sudah sibuk bersiap-sedia lama sudah...walaupun ada yang last minute...huhu...all da best and good luck...moga jadi yang terbaeeeeeek...:)

Seingat saya, saya tidak pernah join sebagai komiti, sebab saya nak enjoy jadi orang dalam perarakan akademik...huhu...

Untuk semua, sahabat-sahabat semua yang bertugas sebagai komiti untuk MUCH konvokesyen 2012, moga-moga dapat menjalankan tugas anda dengan baik, semoga Allah permudahkan dan melancarkan perjalanan majlis yang berjalan selama 3 hari berturut...anggap sebagai amanah dan tanggungjawab bagi meraikan pelajar-pelajar...moga ya Allah tanamkan kesabaran yang tinggi untuk mereka...insya Allah...:)...Chaiyoook!!! Ikhlas kerana Allah taala...mudah-mudahan ia akan menjadi senang...

Azie, Hazizah, Ida

Waktu menerima ijazah sangat menyeronokkan, teringat pulak waktu saya terima ijazah dolu-dolu...huhu....macam dah lama sangat...its like penat lelah waktu belajar dulu rasa setimpal...waktu ini ibubapa, keluarga dan orang tersayang meraikan....kena hargai waktu ini....

Syafinaz, Ida, Azie, Aida, Zin, Hazizah

Akhir kata(kata?), taklah katapun gambar ajer...hehe...saya kepilkan beberapa gambar dari zaman konvokesyen 2010 bersama-sama kawan, happy but sad...seriously really really miss you all.....^_^...anyway cuba jugak korek carik gambar tahun lain tak jumpe...huhu...tahun ini aje yang ade simpanan...ENJOY!!!

Azie, Aida, Zin, Ida

Wassalam

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Sabar & Syukur: Kesusahan & Kesenangan


Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim... 

"Sesiapa yang tidak bersabar dengan kesusahannya,
 maka dia tidak akan bersyukur dengan kesenangannya"

~Majalah Solusi Edisi 48~


 Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Wednesday, October 10, 2012

Hujan? Jom pergi mandi hujan! ^__^


Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim... 

Kehadapan para pembaca yang dikasihi sekalian, harap berada dalam keadaan sihat belaka di bawah rahmat Allah s.w.t.

Pasti anda berkata, apa kena dengan penulis ni...tidak waras agaknya mengajak bermain hujan dan bermandi hujan. :)

Ceritanya semalam hujan yang sangat lebat di Batu 9 Hulu Langat, Alhamdulillah ia tetap rezeki dan rahmat dari Allah s.w.t. Sangat lebat, malah bertambah hebat dengan ribut dan angin yang sangat kuat, serta petir dan kilat sabung meyabung. 

Saya yang sepatutnya pulang pada 4.30pm terpaksa tunda kerana tidak boleh keluar, pakai payung pun dah tak guna. Ada kawan yang terpaksa naik balik kerana hujan yang lebat tu. Malah ada pokok berhampiran kolej kami, tumbang. Begitulah betapa kuatnya angin.

Malah dalam perjalanan saya pergi ke Kumon, hampir setiap pokok yang saya nampak di gigi jalan, dahannya patah di tampar ribut. Begitu keras pun kayu akhirnya kalah jua dengan angin yang kuat. Pada saya, mungkin sudah sampai masanya dahan ditetas. Ada jalan yang kena 'block' akibat pokok tumbang.

Masya Allah, moga-moga tiada kemalangan jiwa dilaporkan, kereta? hanya  harta didunia, moga-moga ada rezeki yang lebih baik untuk kamu  semua.

Sebenarnya agak lama tidak hujan, cuaca agak panas untuk beberapa hari. Sekarang, Alhamdulillah agak sejuk cuaca. sesejuk hati saya, aah mungkin...pergh...hhaha...
hmmm...entahlah....

Apapun hujan semalam tiba-tiba buat saya teringat zaman kanak-kanak saya, pembaca pernah mandi hujan? Saya 'sokmo' kot dulu...hahaha...selalu kena marah...yelah sampai demam..tapi taklah selalu sangat....kat rumah di kampung saya tu ada satu 'port' yang kalau hujan...dia akan turun macam ibarat air terjun...huhuhu....best....walapun kat rumah takde air terjun..ala2 boleh je kan?....rumah saya dekat ngan Sungai Pahang aje...:)

Yang selalu buat kerje ni, saya dan Abang minlah...huhu...apa dia buat saya 'follow'...saya ikooooooooooooooot...hahaha...hatta panjat pokok pun! :D...budak kampung katakan...ya saya hanya budak kampung :)

Rasa air hujan yang sejuk dan kuat membasahi kepala...sangat "fresh", biarpun waktu tu takot dengan petir dan kilat....tak menjadi masalah pun...huhu...tapi sekarang kalau saya pergi main hujan...mau mak saya kata buang tebiat agaknya budak ni...hahaha...

Terfikir saya, zaman sekarang ada lagi ke budak2 main air hujan? hujan sekarang sama ke, selamat kah? bersih kah?
tak kira dikampung atau dibandar....ataupun mereka tak endah sahaja, malahan takut...malah mungkin takut kena hujan asidkah?...:D

entahnya cuma saya rasa air hujan sekarang tak sebersih dulu kot, pandangan saya aje...saya bukan orang persekitaran atau ahli kaji cuaca...huhuhu...

mungkin ada juga ibubapa yang berkata jangan main hujan nanti demam...dan begitu dan begini....

mungkin mereka lebih sayang tinggalkan laptop, tab, ipad, tablet, iphone, psp, gameboy dan sebagainya....


hmmm ya zaman sudah berubah...namun mungkin perubahan itu adalah lebih baik...moga-moga...^_^....

Selamat mengingati zaman kanak-kanak anda dan melayan kesejukan hujan...:).

Akhirulkalam saya lampirkan doa apabila hujan turun semoga dapat kita amalkan . Malahan dikala hujan ini juga dikira waktu paling mustajab untuk diterima doa, jangan lepaskan peluang ya. :). Insya Allah akan dimakbulkan.


Doa Ketika Turun Hujan.
Ketika melihat hujan telah turun, Nabi biasa membaca doa di bawah ini :
اَللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا Allahumma shoyyiban naafi’an
“Ya Allah, jadikanlah hujan ini hujan yang membawa manfaat.” (H.R. Al-Bukhary)
Jika merasa takut akan kemudharatan hujan, maka Nabi mengajarkan doa di bawah ini:
اللَّهُمَّ حَوْلَنَا وَلَا عَلَيْنَا اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ الْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ
 Allahumma haulanaa walaa ‘alaynaa, Allahumma ‘alal akaami wazharaabi wabuthuunil awdiyati wamanaa bitisy syajari..
"Wahai Tuhanku! Turunkanlah hujan di sekitar kami dan janganlah musnahkan kami. Ya Allah! Engkau turunkanlah ia di atas gunung-gunung dan bukit-bukau, di lembah-lembah dan tempat tumbuhnya pokok-pokok.” (H.R. Bukhari-Muslim)
DOa ketika Terdengar PetiR/Guruh/Halilintar.
سُبْحَانَ الَّذِيْ يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمِدِهِ وَالْمَلاَئِكَةُ مِنْ خِيْفَتِهِ 
subhanalladzii yusabbihur ra’du bihamidihi wal malaaikatu min khiifatihi
“Maha Suci Allah yang mana guruh ini mentasbihkan-Nya beserta memuji-Nya dan juga para malaikat mentasbihkan-Nya kerana takut kepada-Nya.” (H.R. Malik)
Jika tak ingat doa ni, maka ucapkan aje "La haula walaa quwwata illa billahil 'aliyyul a'zhiim" bila terdengar guruh/petir/ atau nampak kilat banyak kali pun dah cukup.

p/s: Ingat adab bila hujan/petir/guruh/ supaya Ber-tasyakkur (bersyukur),Ber-tadabbur (menghayati),  Ber-tafakkur (berfikir), Ber-taatsur (berkesan dengan kekuasaan Allah),Ber-ta’awwudz (memohon pelindung dengan Allah),  Ber-taqarrub (mendekatkan diri dengan Allah), Ber-taubatan Nasuuha (bertaubat).

 Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Monday, October 08, 2012

Pantun Pada Hari ini: Fitnah


Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim... 

Fitnah itu tiada ampunnya,
Kerana dosa sesama manusia,
Mulut Celupar Mudah Luahnya,
Janganlah dibuat Kerja sia-sia.

oleh : Hamba Allah

p/s: Jarang saya buat 'entry' guna pantun...:)

 Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Saturday, October 06, 2012

Lagu Latarbelakang Blog Kali ini: Lau Kana Bainana







Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim... 

Salam buat pembaca yang dikasihi sekalian, kali ini saya mahu berkongsi mengenai lagu latarbelakang yang baru, rasanya akan kekal lama...indah sungguh lirik lagu tersebut merupakan rintihan dan menyatakan rasa rindu pada Rasulullah. Semoga ada kebaikan dari lagu ini buat kita. Banyakkanlah berselawat. :)

Dah lama cari baru jumpa...lagu ini dalam bahasa arab, jangan salah sangka iye...penulis nitidaklah berapa arif dan fasih itu yang sampai carik makna dia...Masya Allah liriknya...kadangkala malu dengan diri sendiri yang rindu pada manusia lain dan lebih dari rindu pada Baginda Dan Allah s.w.t...ya tuhan...sungguh lemahkan manusia?...ya sayalah itu yang bergelar manusia...:(

Ya Allah ampunkanlah hamba-hamba Mu yang hina ini....


Lagu: LAW KANA BAINANA
Penyanyi: Abdul Rahman Mohammed


Puisi Intro

----------

Wahai Tuhanku, kami telah lalai lupa,
Namun setiap orang daripada kami tetap tamakkan,
Keampunan-Mu, dan sifat pemurah-Mu dan kebebasan daripada neraka-Mu,
Dan juga kami tamakkan syurga, yang dimasuki bersama-sama penghulu seluruh manusia.


Kami mohon pada-Mu...

Mohon dengan sangat, wahai Tuhanku,

Dari sudut hati kami yang paling dalam...

Start

-----

Kalaulah Kekasih-Mu, masih berada bersama-sama kami,
Akan terlunaslah segala hutang dan semakin hampirlah
dengan haruman Baginda, sebelum hilangnya,
rasa yang meronta-ronta untuk berada hampir dengan Kekasih-Mu.


Berada berhampiran Baginda, jiwa turut menjadi harum

Dan apa jua yang kalian doakan kepada Allah, akan diperkenankan,

Cahaya Nabi Muhammad tidak akan pernah sirna,
Sempatkanlah kami bertemu dengan Baginda,
Wahai Tuhan yang Maha Memperkenankan doa hamba...


Hidayahmu kepada alam merata meluas,

Tanda hampirnya kasih sayang Tuhan pemberi hidayah,

Hadith-hadithmu ibarat sungai mengalir jernih,
Berada di sisimu bagaikan dahan yang tumbuh segar dan basah.


Kutebus diriku dengan dirimu, wahai Kekasihku,

Nabi Muhammad yang mulia, yang asing,

Berada berhampiranmu, jiwa menjadi harum,
Wahai yang diutuskan sebagai tanda kasih sayang Tuhan kepada seluruh alam....


Wahai Kekasihku, wahai Nabi Muhammad

Wahai doktor hatiku, wahai yang dipuji dipuja

Dirimu memiliki kelebihan yang diakui
Oleh Tuhan yang turut berselawat ke atasmu.


Lirik Dalam Arab 
-------------------------------------------------------------------

عبد الرحمن محمد -- لو كان بيننا الحبيب

------------------------------------------

يا ربي قد غفلنا وكلنا طمع
في عفو وفي كرم وفي اعتاق
وجنة مع سيد البشر
ندعوك... ندعوك ربي من الأعماق

لو كان بيننا الحبيب # لدنا القاصي والقريب
من طيبة قبل المغيب # طالباً قرب الحبيب

بقربه النفس تطيب # وتدعوا الله فيجيب
أنوار طه لا تغيب # بلغنا لقاه يا مجيب

هداك الكون الرحيب # رحمة الهادي القريب
حديثك النهر العذيب # جوارك الغصن الرطيب
فدتك روحي يا حبيب # محمد مكرم الغريب
بقربك الروح تطيب # يا رحمة للعالمين

يا حبيبي يا محمد # يا طبيبي يا ممجد
أنت ذوالفضل المؤيد # جل من صلى عليك


p/s: Moga Mampu Layaaaaaaaaaaaaaaaan....jika tidak, sila tekan butang/button pause di bawah  ^_^

 Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Thursday, October 04, 2012

Sebenarnya Saya...

Cameron Highlands 2012 ^__^

Auzubillahi minas syaitanir rajim Assalamualaikum... Bismillahirrahmanirrahim...

Sebenarnya..................................................................

Hati kadang kala terasa nak menyatakan dan meluahkan sesuatu...........................

Tetapi, minda menahan diri..........................lebih baik disimpan...lebih baik disimpan....lebih baik disimpan....

jangan ikut kelemahan hati....bersabarlah...bersabarlah...bersabarlah....

Hati yang kering hati yang kering....aah...kering sangatkah kamu penulis!!!

Ya mungkin kering kerana dulu terlalu sudah banyak mengalir...

namun kadangkala tertumpah jua....dan tertewas jua....Ya Allah...ya Allah...Ya Allah...

Ini hikmahnya...sematkan didalam hati dan minda kamu bahawa Allah sedang melatih kamu untuk menjadi semakin tabah,kuat dan bersabar...setiap hari...ya setiap hari....ya setiap hari...

Ingatlah bahawanya sememangnya setiap kesukaran itu disertakan dengan kemudahan...

insya Allah...insya Allah...dan ingatlah bahawa manusia lain lebih mengalami kesusahan yang lebih nyata dan susah....

kenangkanlah kesusahan para Rasul dan Nabi...Masya Allah lebih jauh sukar dari apa yang kamu alami...

malah kesukaran yang kamu rasa ini tidaklah sebesar mana pun....kamu sahaja yang terasa berat....pasti ia mampu dihadapi oleh kamu sendiri...

kerana setiap kesukaran yang Allah turun pada hamba-Nya pasti mampu dihadapi oleh hamba-hamba Nya....

Ya Allah, sematkanlah pada diri, hati, dan minda ini, bahawa apa yang berlaku pada waktu ini,

adalah yang terbaik untuk diri ini...yakinlah...yakinkanlah...yakinkanlah..........Ya Allah....

T____T, T____T, T___T

~~~~~Penulis dan "conflict" diri sejak 2010 hingga sekarang~~~~



 Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

Tuesday, October 02, 2012

Prof Madya Dato' Dr Mohd Asri Zainul Abidin: Harapan Dan Kembali



Auzubillahi minas syaitanir rajimAssalamualaikum...Bismillahirrahmanirrahim...

Subhan Allah, Masya Allah, Allahuakbar!!! Sesungguhnya rahmat dan kasih sayang Allah pada hambanya lebih besar dan lebih mulia dari dosa-dosa hambanya, insya Allah. Maka wahai hamba-hamba yang hina janganlah putus asa dalam mendapatkan keredhaan dan keampunan dari Allah s.w.t.

Ya Allah ya tuhanku, lapangkanlah hati, sucikanlah hati, kurniakanlah taufik dan hidayah pada hamba-hamba Mu...

Terima kasih, Thank You, Syukran, Arigato, Shieh Shieh, Rumba Nandri, Kamsahamnida for reading this entry. Please do come again.

My Babbling

Advice (29) Akhlak (40) Al-Quran (25) Allah (20) Awal Muharam (9) Belief (14) Books (41) Brain Food (16) Characteristics (29) Critical Thinking (26) Dakwah (88) Death (20) Dialogues (19) Doa (17) Dua' (14) Education (53) Family (34) Father (11) Friendship (30) Hadith (20) Health (57) Jokes (87) Knowledge (76) Life (90) Love (77) Lyrics (127) Man (33) Marriage (67) Motherhood (11) Motivation (76) My Reading (42) My Stories (222) Parents (13) Personality (19) Poem (45) Prayer (15) Prophet Muhammad s.a.w (15) Qoutes (79) Ramadhan (14) Real Life Story (15) Relationship (23) Religion (46) Sarcasm (18) Sarcastic (14) Short Story (76) Song (27) Tarbiyah (119) Tazkirah (108) Think out of the box (22) Where To Eat (7) Where to Go (3) Woman (56) Words (34) Work (14)