Sponsored Link

Friday, September 30, 2005

Jawatan Kosong.

Ihsan dari Google
 KEKOSONGAN JAWATAN:

A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):

1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA:
Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:

Anda tidak perlu bawa siji-sijil. Anda tidak perlu bawa pingat. Anda tidak perlu bawa wang atau harta (yg banyak).

Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik,
hensem atau berbadan tegap atau seksi.
Sila bawa dokumen asal Iman dan Amal.

PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:

1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:

Anda perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:

Hadis hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:

Sabda Rasullah SAW:
"Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara terompah kasut) orang- orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan dikepa! lanya, puasanya diletakkan di sebelah kanannya, zakatnya diletakkan disebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekah, silaturrahim, perkara kebajikan dan
ihsan diletakkan di hujung dua kakinya.Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat: dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan,maka puasa berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikatberpindah ke sebelah kiri,maka zakat berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan: di bahagianku tidak ada jalan masuk.

Maka malaikat berkata kepadanya:
Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu:
Apakah pandangan kamu tentang! seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?

Maka berkata mayat itu:
Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang.

Maka berkata malaikat:
Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?

Maka berkata mayat itu:
Laki-laki itu ialah Nabi Muhammad saw dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka malaikat berkata kepada mayat itu: Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula di akhirat insya'Allah.

Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya"

Nampaknya pertahanan kita perlu kuat dari semua aras (kepala, kanan, kiri dan hujung kaki)! Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.

Wallahu-a'lam. Semoga berjaya untuk temuduga ini.

Health Tips For Ramadan

from: www.salafitalk.net

Nov. 3 -- This article provides useful tips on how to avoid some common problems encountered in Ramadan. If followed, it would enable one to fast comfortably and enjoy fully the spiritual benefits of Ramadan. During the holy month of Ramadan, our diet should not differ very much from our normal diet and should be as simple as possible. The diet should be such that we maintain our normal weight, neither losing nor gaining. However, if one is over-weight, Ramadan is an ideal time to normalise one's weight.

Consume Slow Digesting Foods

In view of the long hours of fasting, we should consume slow digesting foods including fibre containing-foods rather than fast-digesting foods. Slow digesting foods last up to 8 hours, while fast-digesting foods last for only 3 to 4 hours.

Slow-digesting foods are foods that contain grains and seeds like barley, wheat, oats, millet, semolina, beans, lentils, wholemeal flour, unpolished rice, etc. (called complex carbohydrates). Fast-burning foods are foods that contain sugar, white flour, etc. (called refined carbohydrates).

Fibre-containing foods are bran-containing foods, whole wheat, grains and seeds, vegetables like green beans, peas, sem (papry), marrow, mealies, spinach, and other herbs like methie, the leaves of beetroot (iron-rich), fruit with skin, dried fruit especially dried apricots, figs and prunes, almonds, etc..

The foods eaten should be well balanced, containing foods from each food group, i.e. fruits, vegetables, meat/chicken/fish, bread/cereals and dairy products. Fried foods are unhealthy and should be limited. They cause indigestion, heartburn, and weight problems.

! AVOID !
*Fried and fatty foods.
*Foods containing too much sugar.
*Over-eating especially at suhoor
*Too much tea at suhoor. Tea makes you pass more urine taking with it valuable mineral salts that your body would need during the day.
*Smoking cigarettes.  Smoking is unhealthy and one should stop completely.

! EAT !
Eat complex carbohydrates at suhoor so that the food lasts longer making you less hungry.
Haleem is an excellent source of protein and is a slow-burning food. Dates are excellent source of sugar, fibre, carbohydrates, potassium and magnesium. Almonds are rich in protein and fibre with less fat. Bananas are a good source of potassium, magnesium and carbohydrates.

DRINK
As much water or fruit juices as possible between iftar and bedtime so that your body may adjust fluid levels in time.

CONSTIPATION
Constipation can cause piles (haemorroids), fissures and indigestion with a bloated feeling.

Causes: Too much refined foods, too little water and not enough fibre in the diet.

Remedy: Avoid excessive refined foods, increase water intake, and use bran in baking, brown flour when making roti.

LETHARGY ('low blood pressure')
Excessive sweating, weakness, tiredness, lack of energy, dizziness, especially on getting up from sitting position, pale appearance and feeling faint are symptoms associated with "low blood pressure". This tends to occur towards the afternoon.

Causes: Too little fluid intake, decreased salt intake.
Remedy: Keep cool, increase fluid and salt intake.
Caution: Low blood pressure should be confirmed by taking a blood pressure reading when symptoms are present. Persons with high blood pressure may need their medication adjusted during Ramadan. They should consult their doctor.

HEADACHE
Causes: Caffeine and tobacco-withdrawal, doing too much in one day, lack of sleep, hunger usually occurs as the day goes by and worsens at the end of the day. When associated with "low blood pressure", the headache can be quite severe and can also cause nausea before Iftar.
Remedy: Cut down caffeine and tobacco slowly starting a week or two before Ramadan. Herbal and caffeine-free teas may be substituted. Reorganise your schedule during the Ramadan so as to have adequate sleep.

LOW BLOOD SUGAR
Weakness, dizziness, tiredness, poor concentration, perspiring easily, feeling shaky (tremor), unable to perform physical activities, headache, palpitations are symptoms of low blood sugar.
Causes in non-diabetics: Having too much sugar (i.e. refined carbohydrates especially at suhur (sehri)). The body produces too much insulin causing the blood glucose to drop.
Remedy: Eat something at suhoor and limit sugar-containing foods and drinks.
Caution: Diabetics may need to adjust their medication in Ramadan, consult your doctor.
MUSCLE CRAMPSCauses: Inadequate intake of calcium, magnesium and potassium foods.
Remedy: Eat foods rich in the above minerals (e.g. vegetables, fruit, dairy products, meat and dates).
Caution: Those on high blood pressure medication and with kidney stone problems should consult their doctor.

PEPTIC ULCERS, HEART BURN, GASTRITIS AND HIATUS HERNIA
Increased acid levels in the empty stomach in Ramadan aggravate the above conditions. It presents itself as a burning feeling in the stomach area under the ribs and can extend up to the throat. Spicy foods, coffee, and Cola drinks worsen these conditions.
Medications are available to control acid levels in the stomach. People with proven peptic ulcers and hiatus hernia should consult their doctor well before Ramadan.

KIDNEY STONES
Kidney stones may occur in people who have less liquid to drink. Therefore, it is essential to drink extra liquids so as to prevent stone formation.

JOINT PAINS
Causes: During Ramadan, when extra salah are performed the pressure on the knee joints increases. In the elderly and those with arthritis this may result in pain, stiffness, swelling and discomfort.
Remedy: Lose weight so that the knees do not have to carry any extra load. Exercise the lower limbs before Ramadan so that they can be prepared for the additional strain. Being physically fit allows greater fulfillment, thus enabling one to be able to perform salah with ease.

 

Thursday, September 29, 2005

Harga Sebuah Kerinduan...

A very sad story... place a box of tissue next to u... Bros... do take note... no matter how bz u are, do spend time with ur family. Long story.......but worth reading it.

Nura memerhatikan jam didinding, sudah dekat pukul 12.00 malam, argh..dia lambat lagi malam ini. Akhirnya sofa itu jugak menjadi katilnya malam ini. Jam 2.00 pagi.

"Nura, Nura bangun sayang". Hilmi mengejutkan isterinya."Eh! abang dah balik, maaf Nura tertidur, abang nak makan?" tanya Nura. "Tak per lah abang dah makan tadi, Jomlah kita tidur diatas". Jawapan yang cukup mengecewakan Nura.

"Arrggh rindunya Nura pada abang, rindu nak makan semeja dengan abang, abang tak nak tengok ker apa Nura masak hari ni, ikan cencaru sumbat kesukaan abang," luah Nura dalam hati.

 "Abang naiklah dulu Nura nak simpan lauk dalam peti ais dulu," pinta Nura sambil menuju ke dapur. Gugur air mata isterinya menyimpan kembali lauk-lauk yang langsung tidak dijamah suami tercinta kecil hatinya sedih perasaannya.

Nura ambil dua keping roti sapu jem dan makan untuk alas perut kerana dia sememangnya lapar, tapi selera makannya terbunuh dengan situasi itu. Nura menghirup milo panas sedalam-dalamnya dan akhirnya masuk bilik air gosok gigi dan terus menuju ke bilik tidur.

Sekali lagi terguris hati seorang isteri apabila melihatkan suaminya telah terlelap. "Sampai hati abang tidur dulu tanpa ucapkan selamat malam tanpa kucupan mesra, tanpa belaian dan tanpa kata-kata kasih abang pada Nura, "bisik hati kecilnya.

Aargghh rindunya Nura pada abang. "Nura rindu nak peluk abang, Nura nak kucup abang, Nura rindu abang".
Selesai solat subuh Nura panjatkan doa semoga dia sentiasa beroleh bahagia, dipanjangkan jodohnya dengan Hilmi tercinta, diberi kesihatan yang baik dan paling panjang dan kusyuk dia berdoa semoga Allah berikan kekuatan untuk menempuh segala badai.

Selesai menjalankan amanat itu, Nura kejutkan Hilmi, manakala dia bingkas menuju ke dapur menyediakan sarapan buat suami tersayang. Nura keluarkan ayam dan sayur dan mula menumis bawang untuk menggoreng mee.

"Assalamualaikum," sapa Hilmi yang sudah siap berpakaian untuk ke pejabat."Waalaikumsalam, sayang," Nura cuba bermanja sambil menambah, "abang nak kopi atau teh?"

Nura tetap kecewa apabila Hilmi hanya meminta air sejuk sahaja, dia ada 'presentation' dan hendak cepat, mee goreng pun hanya dijamah sekadar menjaga hati Nura dan tergesa-gesa keluar dari rumah. Nura menghantar pemergian suami hingga ke muka pintu.

 "Abang, Nura belum cium tangan abang, abang belum kucup dahi Nura," kata Nura selepas kereta itu meluncur pergi.

Arrghh rindunya Nura pada abang.

"Mi, semalam pukul berapa kau balik?" tanya Zikri. "Dekat pukul 2.00 pagi," jawab Hilmi acuh tak acuh. "Wow dahsyat kau, kalah kami yang bujang ni, woi semalam malam Jumaat ler, kesian bini kau". Zikri bergurau nakal. "Apa nak buat, lepas aku siapkan plan tu, aku ikut Saiful dan Nazim pergi makan dan borak-borak, sedar-sedar dah pukul 2.00, aku balik pun bini aku dah tidur," balas Hilmi. "Sorrylah aku tanya, sejak akhir-akhir kau sengaja jer cari alasan balik lewat, hujung minggu pun kau sibuk ajak member lain pergi fishing, kau ada masalah dengan Nura ke?" Zikri cuba bertanya sahabat yang cukup dikenali sejak dari sekolah menengah, sampai ke universiti malah sekarang bekerja sebumbung. "Entahlah Zek, aku tak tahu kenapa sejak akhir-akhir aku rasa malas nak balik rumah, bukan aku bencikan Nura, kami tak bergaduh tapi entahlah," terang Hilmi.
"Well, aku rasa aku perlu dengar penjelasan lebar kau, aku nak dengar semuanya, tapi bukan sekarang. Lepas kerja jom kita keluar ok?" usul Zikri.
"Ok," ringkas jawapan Hilmi sambil menyambung kembali merenung plan bangunan yang sedang direkanya.

Nura membuka kembali album kenangan itu. Tersenyum dia bila melihatkan saat manis dia diijab-kabulkan dengan Hilmi. Majlis ringkas, hanya dihadiri sanak saudara dan rakan terdekat.

Maklumlah yatim piatu, kenduri ini pun mujur sangat kakak sulungnya sudi mengendalikan. Saat-saat sebegini Nura teringat kembali alangkah indahnya sekiranya ibunya masih ada, akan diluahkan segalanya pada ibu tetapi sekarang, dia tidak punya sesiapa.

Nura menangis sepuas hatinya. 5 tahun menjadi suri Hilmi, bukan satu tempoh yang pendek.

Nura bahagia sangat dengan Hilmi, cuma sejak akhir-akhir ini kebahagiaan itu makin menjauh. Nura sedar perubahan itu, dan dia tidak salahkan Hilmi. Makin laju air matanya mengalir.

"Abang sanggup menerima Nura, abang tidak menyesal?" tanya Nura 5 tahun yang lepas.
 "Abang cintakan Nura setulus hati abang, abang sanggup dan Insya-Allah abang akan bahagiakan Nura dan akan abang tumpahkan sepenuh kasih sayang buat Nura," janji Hilmi.
"Walaupun kita tidak berpeluang menimang zuriat sendiri?" tanya Nura lagi.
"Syyy...doktor pun manusia macam kita, yang menentukan Allah, Insya-Allah abang yakin sangat kita akan ada zuriat sendiri," Hilmi meyakinkan Nura.

Nura masih ingat saat itu, apabila dia menerangkan pada Hilmi dia mungkin tidak boleh mengandung kerana sebahagian rahimnya telah dibuang kerana ada ketumbuhan. Harapan untuk mengandung hanya 10-20 peratus sahaja. Tapi Hilmi yakin Nura mampu memberikannya zuriat.

Tapi, itu suatu masa dahulu, selepas 5 tahun, Nura tidak salahkan Hilmi sekiranya dia sudah mengalah dan terkilan kerana Nura masih belum mampu memberikannya zuriat. Walaupun Nura sudah selesai menjalani pembedahan untuk membetulkan kembali kedudukan rahimnya dan mencuba pelbagai kaedah moden dan tradisional.

Arrghh rindunya Nura pada abang.

"Aku tak tahu macam mana aku nak luahkan Zek, sebenarnya aku tidak salahkan Nura, dia tidak minta semuanya berlaku, isteri mana yang tidak mahu mengandungkan anak dari benih suaminya yang halal, tapi..." ayat Hilmi terhenti disitu. "Tetapi kenapa? Kau dah bosan? Kau dah give up?" Celah Zikri. "Bukan macam tu, aku kesian dengan dia sebenarnya, duduk rumah saja, sunyi, tapi sejak akhir-akhir ini perasaan aku jadi tak tentu arah, aku rasa simpati pada dia, tetapi kadang-kadang perasaan aku bertukar sebaliknya", terang Hilmi.
      
"Maksudnya kau menyesal dan menyalahkan dia?" tingkas Zikri. "Entahlah Zek, aku tak kata aku menyesal, sebab aku yang pilih dia, aku tahu perkara ni akan berlaku, cuma mungkin aku terlalu berharap, dan akhirnya aku kecewa sendiri. Dan aku tidak mahu menyalahkan Nura
sebab itulah aku cuba mengelakkan kebosanan ini, dan elakkan
bersama-samanya macam dulu kerana aku akan simpati aku pada dia akan bertukar
menjadi perbalahan " Jelas Hilmi.
  
"Dan kau puas hati dengan melarikan diri dari dia?" kata Zikri tidak berpuas hati dan menambah, "apa kata korang ambil saja anak angkat?". "Anak angkat tak sama dengan zuriat sendiri Zek, kau tak faham. Aku harapkan zuriat sendiri dan dalam masa yang sama aku tahu dia tak mampu, ibu dan kakak-kakak aku pun dah bising, mereka suruh aku kahwin lagi, tapi aku tak sanggup melukakan hati dia Zek. Aku tak sanggup," ujar Hilmi.
Nura masih menanti, selalunya hujung minggu mereka akan terisi dengan pergi berjalan-jalan, membeli belah, atau setidak-tidaknya mengunjungi rumah saudara mara atau menjenguk orang tua Hilmi di kampung.

 Kini dah hampir 5 bulan mereka tidak menjenguk mertua dia. Dia sayangkan mertua dan iparnya yang lain macam saudara sendiri. Dia tidak punya ibu, maka dengan itu seluruh kasih sayang seorang anak dicurahkan kepada kedua mertuanya. Sebolehnya setiap kali menjenguk mertua atau kakak-kakak iparnya dia akan bawakan buah tangan untuk mereka, biasanya dia akan menjahit baju untuk mereka, itulah yang selalu dibuat untuk menggembirakan hati mertuanya, maklumlah dia punya masa yang cukup banyak untuk
menjahit. Selalunya juga dia akan buatkan kek atau biskut untuk dibawa pulang ke kampung suami tersayangnya.

Dan mereka akan gembira sekali untuk pulang ke kampung, tapi
kini...aarghh rindunya Nura pada abang.

Nura tahu Hilmi pergi memancing sebab dia bawa bersama segala peralatan memancing, dan hari ini sekali lagi Nura menjadi penghuni setia rumah inibersama setianya kasihnya kepada Hilmi. Nura masih tidak menaruh syak pada Hilmi, dia masih cuba memasak sesuatu yang istemewa untuk Hilmi bila dia pulang malam nanti, tapi Nura takut dia kecewa lagi.

Arghh tak apalah, demi suami tercinta.
Aaarggh Rindunya Nura pada abang.

"So you dah tahu i dah kawin, tapi you masih sudi berkawan dengan i kenapa? Adakah kerana simapti atau ikhlas?" tanya Hilmi pada Zati yang dikenali dua minggu lepas semasa mengikut teman-teman pergi memancing. Sejak itu Zati menjadi teman makan tengaharinya, malah
kadang-kala teman makan malamnya. "I ikhlas Hilmi, dan I tak kisah kalau jadi yang kedua, I dah mula sayangkan you". Zati berterus terang. Lega hati Hilmi, tapi Nura?

"Abang, Nura tak berapa sihatlah bang rasa macam nak demam saja,"adu Nura pagi tu, sebelum Hilmi ke pejabat. "Ye ker? Ambil duit ni, nanti Nura call teksi dan pergilah klinik ye, abang tak boleh hantar Nura ni," jawapan Hilmi yang betul-betul membuatkan
Nura mengalirkan air mata.

Tidak seperti dulu-dulu, kalau Nura sakit demam Hilmi sanggup mengambil cuti, bersama-sama menemani Nura.

Arrggh rindunya Nura pada abang.

Disebabkan Nura terlalu sedih dan kecewa, dia mengambil keputusan tidak mahu ke klinik selepas makan dua biji panadol, dia terus berbaring. Sehingga ke petang, badan dia semakin panas dan kadang terasa amat sejuk, kepalanya berdenyut-denyut. Nura menangis lagi.

Malam tu, seperti biasa Hilmi pulang lewat setelah menemani Zati ke majlis harijadi kawannya. Nura masih setia menunggu dan dia rasa kali ini dia ingin luahkan segala perasaan rindu dan sayangnya pada Hilmi. Tak sanggup lagi dia menanggung rindu yang amat sarat ini, rindu pada manusia yang ada didepan mata setiap hari.

Aargh rindunya Nura pada abang.

Apabila Hilmi selesai mandi dan tukar pakaian, Nura bersedia untuk membuka mulut, ingin diluahkan segalanya rasa rindu itu, dia rasa sakit demam yang dia tanggung sekarang ini akibat dari memendam rasa rindu yang amat sarat.

"Abang, Nura nak cakap sikit boleh?" Nura memohon keizinan seperti kelazimannya.
"Nura, dah lewat sangat esok sajalah, abang letih," bantah Hilmi. "Tapi esok pun abang sibuk jugak, abang tak ada masa, dan abang akan balik lambat, Nura tak berpeluang abang," ujar Nura dengan lembut. "Eh..dah pandai menjawab,",perli Hilmi.

Meleleh air mata Nura, dan Hilmi rasa bersalah dan bertanya apa yang
Nura nak bincangkan.

"Kenapa abang terlalu dingin dengan Nura sejak akhir-akhir ni?" tanya Nura.

"Nura, abang sibuk kerja cari duit, dengan duit tu, dapatlah kita bayar duit rumah, duit kereta, belanja rumah dan sebagainya faham?" Hilmi beralasan.
Nura agak terkejut, selama ini Hilmi tak pernah bercakap kasar dengan dia, dan dia terus bertanya, "Dulu Abang tak macam ni, masih ada masa untuk Nura, tapi sekarang?" ujar Nura.
"Sudahlah Nura abang dah bosan, pening, jangan tambahkan perkara yang menyesakkan dada," bantah Hilmi lagi. "Sampai hati abang, abaikan Nura, Nura sedar siapa Nura, Nura tak
mampu berikan zuriat untuk abang dan abang bosan kerana rumah kita kosong,
tiada suara tangis anak-anak bukan?" Dan Nura terus bercakap dengan sedu sedan.
"Sudahlah Nura, abang dah bosan, jangan cakap pasal tu lagi abang tak suka.Bosan betul..."

Pagi tu, Hilmi keluar rumah tanpa sarapan, tanpa bertemu Nura dan tanpa suara pun. Nura makin rindu pada suaminya, demamnya pula kian menjadi-jadi. Malam tu Hilmi terus tidak pulang ke rumah, Nura menjadi risau, telefon bimbit dimatikan, Nura risau, dia tahu dia
bersalah, akan dia memohon ampun dan maaf dari Hilmi bila dia kembali.

Nura masih menanti, namun hanya hari ketiga baru Hilmi muncul dan Nura terus memohon ampun dan maaf dan hulurkan tangan tetapi Hilmi hanya hulurkan acuh tak acuh sahaja. Nura kecil hati dan meminta Hilmi pulang malam nanti kerana dia ingin makan bersama Hilmi. Hilmi sekadar mengangguk.

Tetapi malam tu Nura kecewa lagi. Hilmi pulang lewat malam. Demam Nura pulak makin teruk, dan esoknya tanpa ditemani Hilmi dia ke klinik, sebab sudah tidak tahan lagi.

Abang pulanglah abang, pulanglah Nura ingin beritahu perkhabaran ini, pulang abang, doa Nura.
Nura kecewa tapi masih menanti, bila masuk hari ketiga dia sudah tidak sabar lagi, dia menelefon ke pejabat. Dan telefon itu disambut oleh Zikri.

 "Syukurlah Nura kau telefon aku, ada perkara aku nak cakap ni, boleh aku jumpa kau?" tanya Zikri. "Eh tak bolehlah aku ni kan isteri orang, mana boleh jumpa kau tanpa izin suami aku, berdosa tau," tolak Nura. Pilunya hati Zikri mendengar pengakuan Nura itu. Setianya kau
perempuan, bisik hatinya. "Oklah kalau macam tu, aku pergi rumah kau, aku pergi dengan mak aku boleh?" pinta Zikri . "Ok, kalau macam tu tak apalah, aku pun dah lama tak jumpa mak kau, last sekali masa konvo kita 6 tahun lepas kan?" setuju Nura.

"Eh kenapa pucat semacam ni? tegur Mak Siti. Nura hanya tersenyum penuh makna, dan membisik, "Allah makbulkan doa saya mak cik".  Pilu hati Mak Siti dan betapa dia sedar betapa Allah itu Maha Mengetahui apa yang Dia lakukan.

Segera Mak Siti mendapat Zikri di ruang tamu dan khabarkan berita itu. Zikri serba salah.

"Nura, aku anggap kau macam saudara aku, aku tak tahu macam mana nak mulakan, aku harap kau tabah dan tenang, sebenarnya Hilmi dalam proses untuk berkahwin lagi satu, dan aku sayangkan korang macam saudara sendiri, dan aku tak sanggup rumah tangga korang musnah macam ni, kau tanyalah dengan Hilmi dan bincanglah, cubalah selamatkan rumah tangga korang." terang Zikri.

Nura menangis semahunya dibahu Mak Siti, rasa hampir luruh jantung mendengarkan penjelasan itu. Patutlah selalu tidak balik rumah. Berita gembira
yang diterima pagi tadi, sudah tidak bermakna.

Nura menantikan Hilmi sehingga ke pagi, namun dia masih gagal. Dua hari kemudian Hilmi pulang dan sibuk mengambil beberapa pakaian penting, dan masa ini Nura bertekad untuk bertanya. "Ya betul apa yang Nura dengar tu, dan kami akan langsungkan jugak, dan abang takkan lepaskan Nura, itu janji abang, mak ayah pun dah tahu dan mereka tak kisah asalkan abang tidak lepaskan Nura, kerana mereka juga sayangkan Nura, dan Nura kena faham
abang inginkan zuriat sendiri, walau apa pun persiapan sedang dibuat, abang janji takkan abaikan Nura," janji Hilmi.

Nura sayu mendengar, dan bagaikan kelu lidahnya untuk berkata-kata. Dan segala perkhabaran gembira itu terbunuh menjadi khabar duka. Nura terlalu kecewa.

Hilmi masih menanti diluar, rasa amat bersalah bersarang di kepala, sejak dihubungi Zikri, dia bergegas ke hospital apabila dimaklumkan Nura pengsan dan mengalami pendarahan.

Doktor dan jururawat keluar masuk. Dia masih resah.

"Insya-Allah En. Hilmi, dua-dua selamat," terang doktor pada Hilmi. "Dua-dua apa maksud doktor?" tanya Hilmi. "Dua-dua ibu dan baby dalam kandungan tu, tapi dia kena banyak berehat kerana rahimnya tidak begitu kukuh, saya takut banyak bergerak akan menyebabkan berlaku keguguran, tapi kami dah mulakan injection untuk kuatkan paru-paru baby dan jahitkan rahim dia dan bersedia untuk early delivery dalam kes macam ni," terang doktor.
"Ya Allah Nura mengandung, Ya Allah berdosanya aku pada Nura," kesal Hilmi.
Malu rasanya untuk menatap muka Nura.
"Kenapa Nura tak bagi tahu abang yang Nura mengandung?" kesal Hilmi. "Nura memang nak bagitau abang tapi, bila abang cakap abang sudah bertunang dan akan berkahwin dengan perempuan tu Nura tak sampai hati bang, Nura tak sanggup abang malu dan keluarga abang malu," jelas Nura. "Nura sebenarnya, abang belum bertunang dengan budak tu, abang cuma
sekadar berkawan sahaja. Belum pernah abang bincangkan soal kahwin lagi, dan
abang tak sanggup nak teruskan hubungan tu lagi kerana abang akan jadi ayah
tidak lama lagi," janji Hilmi.

Kesal kerana mengabaikan Nura yang mengandung itu, membuatkan Nura risau dan akhirnya pitam dihalaman rumah, mujurlah ada jiran nampak dan membawa kehopital, dan mujur jugak Nura pengsan dihalaman, dapat dilihat orang.

"Mama kenapa mama buat tu, biarlah mak yang buat," marah Hilmi bila melihatkan Nura cuba menyapu lantai. Sejak keluar hospital hari tu, mertuadia meminta supaya Nura tinggal saja dirumah sehingga bersalin kerana dia memang tidak dibenarkan doktor melakukan sebarang kerja, bimbang kegugurankerana rahimnya tidak kuat."Ala Papa ni, biarlah mama buat sikit sajalah," balas Nura.Itulah panggilan manja mereka sekarang ni. Dengan pengawasan rapi doktor, yang setiap dua tiga sekali akan melakukan pemeriksaan, dan bila usia kandungan mencecah 6 bulan, doktor mengarahkan supaya Nura hanya berehat dihospital, supaya senang mengawasi Nura dan andainya apa-apa berlaku Nura akan terus dibedah untuk menyelamatkan nyawanya dan bayi
yang dikandung.

Setiap hari Nura akan dilawati oleh Hilmi. Nura amat bahagia, ternyata bayi yang dikandung membawa sinar, amat berharga kehadiran dia nanti, sebab itulah Nura sanggup tinggal dihospital , sanggup menelan berjenis ubat, sanggup disuntik apa saja semuanya demi bayi itu.
Kandungan sudah dipenghujung 7 bulan, Nura amat bahagia merasakan gerakan-gerakan manja bayi yang dikandungnya. Setaip tendangan bayi dirasakan amat membahagiakan.
Doktor makin teliti menjaga Nura, kerana bimbang berlaku pertumpahan darah, dan akhirnya apa yang dibimbangi para doktor menjadi nyata apabila Nura mengalami pertumpahan darah yang serius, lantas terus dia ditolak ke dalam bilik bedah dalam masa beberapa minit sahaja.

Hilmi tiba bersama ibu dan ayahnya, dia panik sekali, namun cuba ditenangkan oleh kedua orang tuanya.

Hampir 1 jam berlalu, apakah khabarnya Nura di dalam sana. Hilmi makin risau, setengah jam kemudian doktor keluar.
Hilmi meluru. "Doktor bagaimana isteri saya ?", Hilmi terus bertanya. "Sabar, kami telah cuba sedaya upaya, tahniah anak encik selamat, encik dapat anak perempuan, seberat 2.1 kilogram, dan kini kami cuba sedaya upaya untuk selamatkan Puan Nura Ain," terang doktor. "Apa maksud doktor?" Tanya Hilmi yang sudah tidak sabar. "Begini, dia kehilangan banyak darah, kami cuba sedaya upaya menggantikan darahnya yang keluar itu, dan masih berusaha, namun rahimnya terus berdarah dan kami mohon kebenaran untuk membuang terus rahimnya demi menyelamatkan nyawanya," jelas doktor. "Buatlah doktor, saya izinkan asalkan isteri saya selamat."
"Ermmm...lekanya dia sampai terlena." tegur Hilmi sambil membelai dan mengusap kepala Nur Syuhadah yang terlena akibat kenyang selepas menyusu dengan Nura. Nura hanya tersenyum.

Hari ni genap seminggu usia Syuhadah. Nura Ain masih lemah akibat kehilangan banyak darah. Namun dikuatkan semangat demi Nur Syuhadah buah hatinya. Dia mencium sepenuh kasih sayang pipi comel anaknya itu. Dia membelai sayu wajah comel itu. Entah kenapa dia rasa seperti terlalu sayu hari itu, hatinya terlalu sepi, semalam dia mimpikan
arwah ibunya, datang menjenguk dia dan Syuhadah, tanpa suara, ibunya hanya tersenyum
.

Dan akhirnya berlalu begitu sahaja. Hari ini Nura menjadi seorang perindu, dia rindukan ibunya, dan diceritakan perkara itu pada Hilmi.
"Mungkin mak Nura datang tengok cucu dia, dan dia amat gembira," pujuk Hilmi menenangkan Nura. "Abang...tolong Nura bang!!" laung Nura dari bilik air. "Ya Allah
Nura kenapa ni?" Hilmi! ketakutan. "Mak...tolong mak...makkkkkkkkkkk," Hilmi menjerit memanggil emaknyadidapur. "Cepat, bawak pergi hospital, cepat Hilmi," perintah Mak Zaharah.

 "Maaf dia tidak dapat kami selamatkan, terlalu banyak darah yang keluar, dan kami tak sempat berbuat apa-apa, dia terlalu lemah dan akhirnya dia 'dijemputNya," terang doktor.
Terduduk Hilmi mendengarkan hal itu.

Jenazah selamat dikebumikan. Syuhadah seakan mengerti yang dia sudah tidak akan menikmati titisan-titisan susu Nura Ain lagi. Syuhadah menangis seolah-olah ingin memberitahu dunia yang dia perlukan seorang ibu, seorang ibu yang bersusah payah, bersabung nyawa demi untuk melihat kelahirannya.

Demi membahagiakan papanya, demi membahagiakan neneknya. Syuhadah terus menangis seolah-olah tidak rela dia dipisahkan dengan ibunya hanya bersamanya untuk sekejap cuma. Semua yang hadir kelihatan mengesat mata, tidak sanggup mendengar tangisan bayi kecil itu. Semua terpaku dan terharu, Hilmi mendukung Syuhadah dan memujuk bayi kecil itu, akhirnya dia terlelap didakapan papanya.
Abang yang Nura rindui,
Abang maafkan Nura kerana selama ini tidak mampu menjadi isteri abang terbaik buat abang. Saat abang membaca surat ini, mungkin Nura sudah jauh meninggalkan abang, Nura tak harapkan Nura akan selamat melahirkan anak ini, tapi Nura harap bayi akan selamat walau apa yang terjadi pada Nura. Itu harapan Nura bang. Nura masih ingat, rumah tangga kita
hampir runtuh kerana Nura tidak mampu memberikan zuriat buat abang, tapi bang, kali ni doa Nura dimakbulkan, dan untuk itu, biarlah Nura menanggung segala kepayahan demi zuriat ini bang.

Saat Nura menulis surat ini, Nura masih lagi menjadi penghuni setia katil hospital ini. Baby kita makin nakal bergerak bang, tapi Nura bahagia merasa tiap tendangan dia abang, Nura bahagia, cukuplah saat manis ini Nura dan dia. Nura rasakan setiap pergerakannya amat bermakna, dan andainya ditakdirkan Nura hanya ditakdirkan untuk bahagia bersama dia hanya dalam kandungan sahaja Nura redha bang.Siapalah Nura untuk menolak ketentuanNya. Nura tak mampu abang. Cukup bersyukur kerana sekurang-kurangnya Allah makbulkan doa Nura untuk mengandungkan zuriat dari benih abang yang Nura cintai dan kasihi selamanya. Nura redha sekiranya selepas ini walau apa terjadi,
Nura redha, kerana Allah telah memberikan Nura sesuatu yang cukup istemewa, dan andainya maut memisahkan kita Nura harap abang redha sebagaimana Nura redha.

Syukurlah sekurang-kurang Allah berikan nikmat kepada Nura untuk merasai nikmatnya menjadi seorang ibu walau cuma seketika.
Andai apa yang Nura takutkan terjadi, dan bayi ini dapat diselamatkan Nura harap abang akan jaganya dengan penuh kasih sayang. Nura harap abang jangan biarkan hidupnya tanpa seorang ibu.

Cuma satu Nura harapkan dia akan mendapat seorang ibu yang mampu menjaga seorang anak yatim dengan baik dan menjaganya dengan penuh kasih sayang. Seumur hayat Nura, Nura tak pernah meminta sesuatu dari abang, dan kini inilah permintaan Nura, janjilah anak ini akan mendapat seorang ibu yang penyayang.

 Abang yang Nura rindui... Dulu sewaktu rumah tangga kita dilandai badai, Nura ingin sangat ucapkan kata-kata ini pada abang, tapi Nura tak berkesempatan, dan walaupun kini Nura tiada lagi, tapi Nura nak abang tahu yang... Nura rindukan abang......Nura rindu sangat dengan abang.....rindu bang...rindu sangat....

Sekian,
Ikhlas dari nurani isterimu,
Nura Ain Bt. Abdullah


Hilmi melipat kembali surat itu, yang telah dibaca berulang kali dan

kini dia amat rindukan Nura Ain...dan kini barulah dia sedar betapa
berharga sebuah kerinduan itu....

Nura.......abang juga rindukanmu sayang..bisik hati Hilmi

Sayangilah Ibu, Bapa, Anak, Isteri, Suami, Datuk, Nenek,Saudaramu, Rakan, dan jiran anda selagi mereka masih ader.......

me: nukilan seorang hamba Allah pada 29th September 2005

Wednesday, September 28, 2005

Lessons of life

Bill Gates recently gave a speech at a High School about 11 things they did not and will not learn in school. He talks about how feel good, politically correct teachings created a generation of kids with no concept of reality and how this concept set them up for failure in the real world.
Rule 1: Life is not fair - get used to it!
Rule 2: The world won't care about your self-esteem. The world will expect you to accomplish something BEFORE you feel good about yourself.
Rule 3: You will NOT make $60,000 a year right out of high school. You won't be a vice-president with a car phone until you earn both.
Rule 4: If you think your teacher is tough, wait till you get a boss.
Rule 5: Flipping burgers is not beneath your dignity. Your Grandparents had a different word for burger flipping: they called it opportunity.
Rule 6: If you mess up, it's not your parents' fault, so don't whine about your mistakes, learn from them.
Rule 7: Before you were born, your parents weren't as boring as they are now. They got that way from paying your bills, cleaning your clothes and listening to you talk about how cool you thought you were. So before you save the rain forest from the parasites of your parent's generation, try delousing the closet in your own room.
Rule 8: Your school may have done away with winners and losers, but life HAS NOT. In some schools, they have abolished failing grades and they'll give you as MANY TIMES as you want to get the right answer. This doesn't bear the slightest resemblance to ANYTHING in real life.
Rule 9: Life is not divided into semesters. You don't get summers off and very few employers are interested in helping you FIND YOURSELF. Do that on your own time.
Rule 10: Television is NOT real life. In real life people actually have to leave the coffee shop and go to jobs. Rule 11: Be nice to nerds. Chances are you'll end up working for one.

Tomato Story....

A jobless man applied for the position of "office boy" at Microsoft. The  HR manager interviewed him then watched him cleaning the floor as a  test. "You are employed" he said. "Give me your e-mail address and I'll  send  you  the application to fill in, as well as date when you may start.
The man replied "But I don't have a computer, neither an email".  "I'm sorry", said the HR manager. If you don't have an email, that means  you do not exist. And who doesn't exist, cannot have the job."

The man left with no hope at all. He didn't know what to do, with only  $10  in his pocket. He then decided to go to the supermarket and buy a 10Kg  tomato crate. He then sold the tomatoes in a door to door round. In less than two hours, he succeeded to double his capital. He repeated the  operation three times, and returned home with $60.
The man realized that he can survive by this way, and started to go everyday earlier, and return late. Thus, his money doubled or tripled every day. Shortly, he bought a cart, then a truck, and then he had his  own fleet of delivery vehicles. 
5 years later, the man is one of the biggest food retailers in the US. He started to plan his family's future, and decided to have a life insurance. He called an insurance broker, and chose a protection plan. When  the conversation was concluded the broker asked him his email.
The man replied, "I don't have an email." The broker answered curiously, "You don't have an email, and yet have succeeded to build an empire. Can you imagine what you could have been
if you had an e mail?!!"
The man thought for a while and replied, "Yes, I'd be an office boy at  Microsoft!"
Moral of the story
M1 - Internet is not the solution to your life.
M2 - If you don't have internet, and work hard, you can be a millionaire.
M3- If you received this message by email, you are closer to being an office boy/girl, than a millionaire... Have a great day!!!

Tuesday, September 27, 2005

Waktu diharamkan solat.



1. Waktu syuruk iaitu 28mins selepas subuh ketika matahari baru naik ke langit. ie subuh from 5.35am to 7.05am. 7.05am + 28mins = 7.33am Therefore from 7.05am to 7.33am ialah waktu syuruk. Waktu ini adalah haram utk melakukan sebarang solat kerana tanduk syaitan berada di antara matahari. Rasulullah mengharamkan solat waktu ini juga kerana ia menyamai org yang menyembah matahari. Jika kita terbangun dari tidur pada pukul 7.00pg dan ingin mengqadakan sembahyang subuh, kita harus melepasi waktu syuruk itu.






2. Waktu zawal/Istiwa/rembah iaitu matahari berada tegak diatas kepala iaitu apabila kita berdiri tidak kelihatan bayangan kecuali dibawah kaki kita. Waktu inilah api neraka sedang bergeledak dan syaitan berkeliaran. Waktu ini panjangnya dalam 5-10mins sebelum waktu zohor. Waktu fadilat/afdal untuk solat ialah sepertiga waktu selepas azan ie 20 mins selepas azan. Pahala yang besar diberikan pada orang-orang yang menghormati dan tidak melengahkan waktu solat. Kecuali Isyak, afdalnya ialah sepertiga malam ie sesudah azan hingga 10.30mlm. Wallahualam. Sudahkah anda menunaikan SOLAT ? Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."




Penulis: Berbeza mengikut tempat dan waktu solat masing-masing...this is only applicable at Malaysia

Bertuahnya bersuamikan lelaki dalam petikan ini....

Assalamualaikum, Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya lenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi.
Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning sickness yang teruk sekali bagi isteri saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa. Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak. Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur, kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya. Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu, sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap
.Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membaca Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur sehinggalah dia terlelap.Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab 'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya.
Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah diluar bidang kuasa saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.Saya bercerita kepadanya tentang Allah, zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. Ada yang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau suami.
Bagaimana?
1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub conscius mind) adalah paling optimum ketika ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).
2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke ubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.
3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.
4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan berselawat, banyak bersabar.Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda
5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.
Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An Nu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia dilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah) ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi.
Saya beri anda satu logik akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu kepadanya.
Cuma isteri saya menasihati agar suara saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa pula kata mereka nanti.Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga kini.
Langit agak terang dan bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padang rumput,sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya.
Kini saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi.
Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur' dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan cintanya kepada saya.
Insyallah tidak lama lagi,akan muncul 'bintang timur kecil' dalam hidup saya- dipetik dari portal ukhwah.com

Monday, September 26, 2005

The Mayonnaise Jar and Coffee...

"Something that you should share." The Mayonnaise Jar and Coffee.
When things in your life seem almost too much to handle, when 24 hours in a day are not enough, remember the mayonnaise jar....and the coffee....
A professor stood before his philosophy class and had some items in front of him. When the class began, wordlessly, he picked up a very large and empty mayonnaise jar and proceeded to fill it with golf balls. He then asked the students if the jar was full. They agreed that it was.
The professor then picked up a box of pebbles and poured them into the jar. He shook the jar lightly. the pebbles rolled into the open areas between the golf balls. He then asked the students again if the jar was full They agreed it was.
The professor next picked up a box of sand and poured it into the jar. Of course, the sand filled up everything else. He asked once more if the jar was full. The students responded with a unanimous "yes".
The professor then produced two cups of coffee from under the table and poured the entire contents into the jar, effectively filling the empty space between the sand. The students laughed.
"Now" said the professor, as the laughter subsided, "I want you to recognise that this jar represents your life. The golf balls are the important things - your family, your children, your health, your friends and your favourite passions - things that if everything else was lost and only they remained, your life would still be full.
The pebbles are the other things that matter like your job, your house and your car.
The sand is everything else - the small stuff.
If you put the sand into the jar first," he continued "there is no room for the pebbles or the golf
balls.
The same goes for life. If you spend all your time and energy on the small stuff, you will never have room for the things that are important to you. Pay attention to the things that are critical to your happiness. Play with your children. Take time to get medical checkups. Take your partner out to diner. Play another 18. there will always be time to clean the house and fix the disposal.
Take care of the golf balls first, the things that really matter. Set your priorities. The rest is just sand."
One of the students raised her hand and inquired what the coffee represented. The professor smiled. "I'm glad you asked. It just goes to show you that no matter how full your life may seem, there's always room for a couple of cups of coffee with a friend."
Please share this with someone you care about. I JUST DID. it all of you....^___^

Saturday, September 24, 2005

The Owners of the Garden


The following story is mentioned in Surah Qalam, Chapter 68 of the Holy Quran.

Once there was a wealthy and pious man. He had a big garden full of green trees laden with fruits. After the fruits were picked, this rightful man used to distribute some fruits among the poor who would gather at the garden every season to take their share.

Allah liked this act of the man. By the grace of Allah the garden used to give rich harvest every season. Truly, one who spends for the sake of Allah gets the reward in the hereafter as well as in this life.

This man had many sons who were not so pious as him. When their father died, they discussed a plan and said to each other that their father was not a wise man. He did not know how it was difficult to earn livelihood. They did not like the habit of distributing some of the fruits among the poor. They felt as if all their efforts would go to vain if the poor had some share.

One of the sons had a concern. What will they tell the poor people when they gather to take their fruits next time? They thought over its implications, as they were worried about losing their prestige. However, they were not afraid of Allah's wrath. One of them suggested removing all the fruits in the night and thus clearing the garden before dawn so that nobody could come and ask for his share. Everyone agreed to this suggestion. Since they were not even afraid of Allah, they forgot to say 'Insha-Allah', which means if Allah Wills, "…they swore to pluck the fruits of the (garden) in the morning, without saying Insha-Allah ('if Allah Wills')" (Verses 17-18). If a Muslim does not say Insha-Allah before doing something Allah may not fulfill his wish. But those who have no faith in Allah fail to remember this and get stuck up in their act.

Allah is all Powerful. He knows no bounds in His Governance. All the brothers went to sleep with a view to getting up early in the morning and gather the ripe fruits. In the meantime, with the Will of Allah "…there passed by on the (garden) a visitation (fire) from your Lord at night and burnt it while they were asleep." (Verse 19)

In the early morning, all of them got up and hurried up and "…called out one to another as soon as the morning broke, Saying: 'Go to your tilth in the morning, if you would pluck the fruits.' So they departed, conversing in secret low tones (saying), No Miskin (poor man) shall enter upon you into it today." (Verses 21-24)

As they were proceeding towards the garden, they were quite unaware that Allah had willed otherwise. Because the garden had become "black by the morning, like a pitch dark night (in complete ruins)" (Verse 20). So when they reached the garden, they said this was not their garden, and that they had strayed away from the right path to the garden. But when they saw there was no other way around, they were wonder struck! Soon they realized the situation and yelled: "Verily, we have gone astray," "Nay! Indeed we are deprived of (the fruits)!" The best among them said: "Did I not say to you 'Why not glorify (Allah)'?" (Verses 26-28). He had been advising them earlier against this act, for he had said it is only Allah who would enhance their fruits if they continued to give away some of them in charity.

All of them felt regretful over their misdeed. They turned, to one another, in reproach and said: "Glory to our Lord! Verily we have been doing wrong. Alas for us! We have indeed transgressed!" All of them, then, sought Allah's pardon and said: "We hope that our Lord will give us in exchange a better (garden) than this. Truly, we turn to our Lord (wishing for good that He may forgive our sins, and reward us in the Hereafter)." (Verses 31-32)

It is very beloved to Allah that we share with the less fortunate whatever we have. While some of us only feel hungry during the month of Ramadan, there are many who are hungry everyday. Let us be more generous with our wealth and help all those who are in need. We will not lose anything by giving away some of our wealth, we will only gain.



“…And whoever fears Allaah – He will make for him a way out – And will provide for him from where he does not expect. And whoever relies upon Allaah – then He is sufficient for him. Indeed Allaah will accomplish His purpose. Allaah has already set for everything a [decreed] extent.” At-Talaaq: 2-3

The Wisdom Behind Fasting

AUTHOR: Imaam Muhammad bin Saalih Al-'Uthaimeen
SOURCE; Majaalis Shahr Ramadaan [pgs. 41-43] Abridged
PRODUCED BY; Al-Ibaanah.com

From the wisdom of fasting is that: It is an act of worship done for Allaah, in which the ‘abd (servant) draws closer to His Lord by abandoning the things that he loves and desires, such as food, drink and sexual intercourse. So because of this, the truthfulness of his Faith and the completeness of his servitude to Allaah become apparent, as well as his love for Allaah and his longing for what Allaah has prepared for him (of good). This is since the one who fasts does not abandon something that is beloved to him except for that which is greater to him than it (which is Allaah). When the believer knows that Allaah’s contentment lies in the fasting - which is abandoning those desires that he naturally loves - he will give his Lord’s contentment precedence over his desires. So he abandons his desires no matter how much he longs and yearns for them, because his delight and the tranquility of his soul lies in his abandoning all that for the sake of Allaah.
And from the wisdom behind fasting is that it is a means of attaining Taqwaa, as Allaah says: "O you who believe! Fasting is prescribed for you as it was prescribed for those before you, in order that you gain Taqwaa." This is since a person who is fasting is commanded to do the obligatory duties and to avoid sinful acts. The Prophet (sallAllaahu ‘alayhi wa sallam) said: "Whoever does not abandon false speech, acting upon that (false speech) and (acts of) ignorance (i.e. sins), then Allaah has no need of him abandoning his food and drink." [Reported by Al-Bukhaaree] So when a person is fasting, every time he desires to do a sinful act, he will remember that he is fasting and thus withhold himself from that. This is why the Prophet (sallAllaahu ‘alayhi wa sallam) ordered the person who is fasting, when cursed at and abused, to say: "I am fasting", cautioning him (the reviler) that a person fasting is commanded to refrain from cursing and reviling, and reminding himself that he is fasting and cannot react with cursing.
And from the wisdom behind fasting is that the heart opens to contemplation and remembrance (of Allaah). This is since fulfilling one’s desires leads to heedlessness and perhaps the heart becomes hardened and blinded from the truth. This is why the Prophet (sallAllaahu ‘alayhi wa sallam) advised us to eat and drink little, where he said: "The Son of Aadam does not fill a vessel worse than his stomach." [Reported by Ahmad, An-Nasaa’ee and Ibn Maajah]

And in Saheeh Muslim, Handhala Al-Usaidee (radyAllaahu 'anhu), who was one of the scribes of Allaah’s Messenger, said to the Prophet (sallAllaahu ‘alayhi wa sallam): "Handhala has become a hypocrite." So Allaah’s Messenger (sallAllaahu ‘alayhi wa sallam) said: "Why is that?" He said: "O Messenger of Allaah, when we are with you, you remind us of the Hellfire and Paradise, as if we see them with our own eyes. But when we depart from you, we meet our wives and our children and our homes and we forget much (of what we heard from you)." In the last part of the hadeeth, the Prophet (sallAllaahu ‘alayhi wa sallam) said to him: "But O Handhala, there is a time for this and a time for that (three times)." Abu Sulaymaan Ad-Daraanee said: "Indeed, when the soul hungers and thirsts, the heart softens and becomes pure. And when it is fed, the heart becomes blinded."

And from the wisdom behind fasting is that the person who has wealth is caused to realize the blessing of wealth that Allaah has bestowed on him, such that Allaah blessed him with food, drink and sexual intercourse. Many people are deprived of these things, so he should praise Allaah for these blessings and thank Him for granting him them. And he should remember his brother who is poor and who probably goes through the day starved and hungry. So he should be generous to him and give him charity so that he can clothe his barrenness and satisfy his hunger.
And from the wisdom behind fasting is that it trains one to curb the soul, and it gives one strength to withhold his soul by its bridle, such that one can govern it and lead it towards that which is good for it and what will make it prosper. This is because the soul commands one to do evil, except for those souls that my Lord has mercy on. So when a person undoes and lets go of his (soul’s) bridle, the soul lands him into many dangers. But when he controls it and curbs it, he is able to lead it to the highest of levels and the greatest of goals.

And from the wisdom of fasting is that the soul is broken down and restricted from having pride, to the point that it humbles itself to the truth and softens itself before the creation. This is because eating, drinking and having sexual intercourse with women - all of these things bring about insolence, arrogance, vanity and pride over people and over the truth. The soul preoccupies itself with trying to obtain these things because of its need for them. So when it obtains these things, the soul feels like it has conquered what it desired and so it falls into the happiness and proudness that is condemned. And this is a cause for its destruction. Only those whom Allaah protects are saved from this.
And from the wisdom behind fasting is that the passageways of blood (in the body) become narrow due to hunger and thirst, so therefore the passageways of the Devil in the human body also become narrower. This is since the Devil flows through the son of Adam like the flowing of blood, as is authentically recorded in the two Saheeh collections. So by fasting, the whisperings of the Devil are subdued and the strength of one’s desires and anger are subjugated. This is why the Prophet (sallAllaahu ‘alayhi wa sallam) said: "O young men! Whoever amongst you can afford it, should get married, for it is the best means for lowering one’s gaze and the best way of keeping (one’s) private parts chaste. But whoever is not able to marry, then let him fast, for it has protection."

And from the wisdom behind fasting are the health benefits that come as a result of it, which are attained by in-taking little food, allowing the digestive system to rest for a specified time, which lets excess wastes and excrements that are harmful to the body be discharged.

So how great and profound is the wisdom of Allaah, and how beneficial are His commandments to His creatures!

O Allaah, give us comprehension of Your Religion and allow us to understand the inner secrets of Your commandments. Rectify for us the affairs of our Religion and our worldly life. And forgive us and our parents and all the Muslims, by Your mercy, O Most Merciful. And may the peace and blessings of Allaah be on Muhammad (sallAllaahu ‘alayhi wa sallam) and on his family and all his Companions.

My Babbling

Advice (27) Akhlak (40) Al-Quran (24) Allah (19) Awal Muharam (9) Belief (14) Books (41) Brain Food (16) Characteristics (29) Critical Thinking (26) Dakwah (88) Death (20) Dialogues (19) Doa (17) Dua' (14) Education (53) Family (34) Father (11) Friendship (30) Hadith (20) Health (56) Jokes (87) Knowledge (76) Life (90) Love (77) Lyrics (127) Man (33) Marriage (67) Motherhood (11) Motivation (76) My Reading (42) My Stories (222) Parents (13) Personality (19) Poem (45) Prayer (15) Prophet Muhammad s.a.w (15) Qoutes (79) Ramadhan (14) Real Life Story (15) Relationship (23) Religion (46) Sarcasm (18) Sarcastic (14) Short Story (76) Song (27) Tarbiyah (119) Tazkirah (108) Think out of the box (22) Where To Eat (7) Where to Go (3) Woman (56) Words (34) Work (14)